آمار

پاسخ میرکاظمی به واعظی: خزانه خالی نبود ، منفی بود

سید مسعود میرکاظمی در پاسخی در مورد ادعای محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی، اظهار کرد: نمی‌دانم تخصص ایشان چیست که در مورد بودجه اظهارنظر می‌کنند، زیرا برخی افراد سیاسی، فکر می‌کنند که در مورد همه چیزی باید نظر بدهند.

وی افزود: واقعیت چیزی دیگری می‌گوید و ای‌ کاش خزانه صرفاً خالی بود؛ در حالی اصلاً منفی بود. دولت اعتدال در هشت سال ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصرف کرده که بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بالا آورده بود و اسناد آن وجود دارد.

دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتند و چگونه تحویل دادند

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره بدهی‌های دولت قبل به نظام بانکی و صندوق توسعه ملی، گفت: ارقام این بدهی‌ها وجود دارد و بهتر است مرداد ۹۲ را با مرداد ۱۴۰۰ مقایسه کنند که دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتند و چگونه تحویل دادند.

میرکاظمی ادامه داد: در ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ که بنده سازمان برنامه و بودجه را تحویل گرفتم، ۵۳۲ هزار میلیارد سررسید اوراق مصرف شده دولت یازدهم و دوازدهم بود که فروخته بودند و تا ۴ سال آینده یعنی تا ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ باید اصل و سود این اوراق پرداخت شود.

وی تاکید: همه چیز روشن است و اعداد و ارقام وجود دارد و می‌توانید به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید و اعداد را ببینید. آقایان بیایند توضیح دهند که این ارقام کجاست که حداقل بدانیم جایی پولی وجود دارد. حتی زمانی که تحویل دادند، ۵۴ هزار میلیارد تومان ظرفیت استقراض از بانک مرکزی (تنخواه‌گردان) بود که دولت قبل همه را مصرف کرده بود.

پولی برای پرداخت حقوق نداشتیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: مردادماه ۱۴۰۰ که می‌خواستیم حقوق کارکنان را بدهیم، پولی نبود و حتی استقراض هم نمی‌توانستیم انجام دهیم، چون همه را مصرف کرده بودند. دولت قبل ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصص صادر کرده بود و پشت درب خزانه مانده بود؛ زیرا پول نداشتند.

وی تصریح کرد: نامه آقای نوبخت به آقای روحانی هم منتشر شده بود که در آن خطاب به رئیس جمهور دولت دوازدهم آمده بود که چیزی نگذاشتید که در خزانه بماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: اگر ما چیزی مطرح نمی‌کنیم، می‌خواهیم مردم ناامید نشوند.

زیاد شدن فاصله طبقاتی در دولت قبل

میرکاظمی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم بدهی دولت قبل را پرداخت کرده و می‌کند، گفت: سال گذشته ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تسویه اوراق بدهی فروخته شده سال‌های گذشته پرداخت شده است؛ اگر این مبالغ صرف استان‌ها و بودجه عمرانی می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

وی گفت: خرج‌ها و هزینه‌هایی که دولت قبل انجام داده را جبران می‌کنیم و همین موضوع، قدرت مانور را از دولت سیزدهم گرفته است. بهتر است این آقایان سکوت کنند چرا که اگر مجبور شویم، توضیح می‌دهیم؛ البته رعایت حال مردم را می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت تحویلی دولت دوازدهم اطلاعات دیگری هم وجود دارد؛ اینکه نرخ رشد اقتصادی ۸ سال دولت قبل را ببینید. نرخ جذب سرمایه‌گذاری منفی ۴.۶ درصد بوده؛ یعنی به‌ اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نشده بود.

میرکاظمی با بیان اینکه در دولت قبل ضریب جینی از ۳۶ درصد با بالای ۴۰ درصد رسید، گفت: در دولت قبل فاصله طبقاتی زیاد شد.

کاهش صادارت در دولت قبلی

 

وی با تاکید بر اینکه در دولت قبل صادرات به شدت کاهش پیدا کرد، گفت: برخی بازارها و کشورها که پایگاه صادراتی ما بود مثل آمریکای لاتین را از دست دادند و خیلی اتفاقات دیگری به دلیل خطای محاسباتی رخ داد. توصیه ما به آقایان این است که بهتر است سکوت کنند و چیزی نگویند، چون ممکن است برخی اطلاعات را منتشر کنیم که به صلاح آنها نیست. امروز خیلی از مکافاتی که داریم مربوط به آواری است که قبل از دولت سیزدهم ایجاد شده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا