اقتصاد بین الملل

پرداخت بدهی های گازی عراق به ایران

 وزارت برق عراق با اعلام کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی صادرات گاز ایران به عراق گفت که دولت بغداد به صورت دیپلماتیک برای پایان دادن به مشکل تاخیر پرداخت‌ها به ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا اقدام کرده است.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، چهارشنبه شب درباره کاهش ساعات تامین برق شهروندان عراقی گفت: دلیل آن، قطعی گازرسانی ایران به کل منطقه جنوب عراق به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب است که فعالیت نیروگاه‌های گازی الرمیله و نیروگاه گازی نجف و نیروگاه خور الزبیر در بصره را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه توقف ۱۰ میلیون متر مکعبی صادرات گاز ایران به منطقه مرکزی عراق نیز غافلگیر کننده بوده است، گفت: در نتیجه کاهش واردات گاز ایران تولید برق به اندازه پنج هزار مگاوات کاهش داشته است.

راه انداری خطوط انتقال برق به عراق

این مسئول عراقی افزود: خطوط انتقال برق از ایران نیز شامل یکی خط مرصاد به دیالی و بصره و همچنین خط انتقال کرخه به العماره نیز مختل شده که آنها نیز در مجموع یک هزار و ۱۰۰ مگاوات انرژی به عراق منتقل می‌کردند و در مجموع بیش از 6 هزار مگاوات از برق عراق کاسته شده و در حال حاضر این کشور ۲۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کند.

کاهش صادرات گاز ایران به عراق

وی تاکید کرد: بدهی‌های گاز به ایران که پرداخت آن از سوی بانک تجارت عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران دشوار است، دلیل کاهش صادرات گاز ایران به عراق شده و در عین حال پیگیری‌های دولت و تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راه حل نهایی این موضوع ادامه دارد.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/abk3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا