اقتصاد بین الملل

کام تلخ مصری‌ها از نایابی شکر با دلارزدایی شیرین می‌شود

 کمبود شدید شکر و بالا رفتن چند باره قیمت آن در بازارهای مصر صدای مردم و رسانه‌های این کشور را درآورده است.

از زمانی که دولت مصر در نتیجه کمبود ارز محدودیت‌هایی را برای واردات اعمال کرده موج‌های پی در پی افزایش قیمت برنج، چای، قهوه، شکر و آب معدنی و … از مارس ۲۰۲۲ در این کشور مردم را به ستوه آورده و موجب کاهش قدرت خرید شهروندان شده است.

قیمت شکر در مصر طی روزهای اخیر  به ۵۰ پوند رسیده است، در حالی که در کم‌تر از یک سال گذشته از ۹ پوند به ۲۲ پوند و سپس ۳۰ پوند رسیده بود.

مهلت برای برگشت قیمت شکر به قبل

این در حالی است که شکر از کالاهای اساسی مردم مصر به دلیل مصرف بالای نوشیدنی‌های چای و قهوه با شکر در این کشور است و در سایه تورم ۴۰ درصدی(اعلام رسمی دولت مصر)، چای و قهوه خشک هم از چند ماه پیش در این کشور گران شده است.

در همین حال «علی المصیلحی» وزیر عرضه و بازرگانی داخلی مصر می‌گوید که ۱۰ روز به تاجران و فروشندگان در این کشور فرصت داده تا قیمت‌ها را به قبل بازگردانند وگرنه دولت مستقیما برای قیمت گذاری اجباری شکر ورود می‌کند.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه شکر را به زنجیره‌های بازرگانی و کادرهای وابسته به این وزارتخانه عرضه کرده است، گفت که امکان عرضه به واحدهای کوچک بازرگانی را ندارد.

تامین شکر برای کارت‌های یارانه بگیران

المصیلحی همچنین گفته است که موسم تولید شکر جدید در مصر در ژانویه آینده و با میانگین ۲۰۰ هزار تن خواهد بود و سپس در ماه فوریه هم ۲۵۰ هزار تن تولید خواهد شد تا مشکل کمبود  شکر در این کشور حل شود.

وزیر مصری با بیان اینکه این وزارتخانه دیگر تنها مسئول تامین شکر برای کارت‌های یارانه بگیران نیست، گفت: وظیفه تامین شکر بخش‌های صنعتی و تجاری هم بر عهده این وزارتخانه است و کاری که بورس کالا در مصر انجام می‌دهد، این است که شکر را با قیمت ۲۴ هزار پوند در هر تن عرضه می‌کند، مشروط بر اینکه با قیمت ۲۷ هزار پوند به ازای هر تن در مراکز فروش عرضه شود.

وزیر مصری افزود: متاسفانه برخی از تجار که با بورس کالا کار می‌کنند، شکر را به قیمت ۲۴ هزار پوند در هر تن تهیه می‌کنند و سپس آن را به قیمت بیش از ۴۰ پوند در هر کیلو در بازار سیاه می‌فروشند.

وزیر مصری در عین حال از مردم خواسته منتظر بمانند تا شکر وارداتی در کارخانه تصفیه و به مراکز فروش توزیع شود.

المصیلحی وعده داده که به منظور کنترل قیمت‌ها،  ۱۲۰ هزار تن شکر طی ۱۰ روز آینده وارد بازار شود.

اقدام برای قرار دادن شکر در فهرست کالاهای استراتژیک

احمد کمال، سخنگوی وزارت بازرگانی مصر هم خصوص اقدامات تنبیهی برای کاهش بحران شکر گفت: تصمیم وزیر عرضه و بازرگانی داخلی مبنی بر در نظر گرفتن شکر به عنوان یک کالای استراتژیک در حال اجرا است و کلیه اطلاعات شرکت‌های ثبت شده در بورس کالای مصر در وزارت بازرگانی ثبت می‌شود.

در حالی که انتقادهای رسانه‌ای از ناتوانی دولت مصر در کنترل قیمت‌ها بالا گرفته است، عمرو ادیب، شخصیت رسانه‌ای مشهور در مصر، از دولت السیسی خواست تا بحران شکر، ناپدید شدن آن از بازار و افزایش قیمت آن را حل کند .

ادیب با اشاره به تاثیر بحران ارزی بر کمبود شکر در بازار افزود: دولت از تجار ضعیف‌تر است، با مردم روبه رو شوید و حقیقت را بگویید. آخرین باری که از قیمت گذاری اجباری حرف زده شده مربوط به سال ۱۹۷۴ است. در حالی که عرضه شکر در بازار به مقدار زیاد، محتکران را ناکام می‌گذارد.

وی خطاب به وزیر عرضه گفت: کجا دنبال شکر بگردیم؟ جلوی بازارها و فروشگاه‌های بزرگ صف‌های طویلی برای خریدن شکر است و ظرف ۱۰ دقیقه شکر تمام می‌شود. قیمت‌گذاری اجباری دیرزمانی است که مُرده است.

جایگزین‌هایی برای دلار

این در حالی است که مسئولین مصری در مواجهه با بحران کمبود ارز و مقابله با تورم در کشورشان از تلاش برای پیدا کردن جایگزینی برای دلار در تجارت کالا با دیگر کشورها صحبت می‌کنند.

وزیر بازرگانی  مصر اخیرا هم گفته بود که کشورش در تلاش برای کاهش نیاز به دلار است و به طور جدی در حال بررسی موافقت با ارزهای شرکای تجاری کالایی خود از جمله چین، هند و روسیه است.

وزیر مصری گفت: ما به طور جدی در حال بررسی هستیم تا در واردات بر  پول محلی کشور (صادرکننده) پول محلی جمهوری عربی مصر تکیه کنیم.

پیوستن به گروه بریکس یکی از دغدغه‌های اصلی مصر طی یک سال اخیر بوده است. این بلوک نو ظهور در سال جاری تلاش‌های دلارزدایی را با شدت دنبال کرد و از سایر کشورهای دیگر نیز خواسته است تا اتکای خود را به دلار آمریکا پایان دهند.

 سران کشورهای عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در شهریور ماه گذشته به شش کشور ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی عضویت کامل در این گروه را اعطا کردند و گفتند که از ژانویه ۲۰۲۴ این شش کشور به عنوان اعضای رسمی بریکس به شمار خواهند رفت.

تقویت اقتصاد و نجات مصر

کارشناسان مصری درباره دلایل اهتمام کشورشان برای پیوستن به بریکس تاکید دارند که بریکس یکی از مهم ترین ائتلاف‌ها در سطح جهان است و از همین رو مصر مشتاق پیوستن به این ائتلاف بزرگ است  که ۳۰ درصد اقتصاد جهانی را در خود جای داده است و می‌تواند به جای تکیه بر دلار ارز جدیدی برای خود ایجاد کند.

«اشرف حبیب» استاد اقتصاد  در دانشگاه الفیوم مصر می‌گوید، حرکت به سمت بریکس گام مهمی برای فروریختن سلطه دلار، تقویت اقتصاد و نجات کشوری مانند مصر است، کشوری که بیشتر نیازهای غذایی خود را وارد می‌کند و مهمترین عنصر، مبادله تجارت با ارزهای محلی و چه بسا بعدها ایجاد ارز واحد است.

حبیب تاکید کرد که الحاق مصر به بریکس به این کشور اجازه می‌دهد تا از بانک توسعه این گروه به سهولت وام‌ دریافت کند و از حلقه محاصره صندوق بین المللی پول و شروط سخت آن خلاصی یابد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/em3r

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا