اقتصاد بین الملل

کاهش تورم روسیه در ماه‌های آینده به کمترین سطح خود

به گزارش از روسیا الیوم، وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیش‌بینی‌های به روز شده‌ای را برای عملکرد اقتصاد ملی  این کشور در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد و سخنگوی این وزارتخانه گفت که کاهش فعلی روبل در پیش بینی این وزارتخانه برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت توسعه اقتصادی روسیه گفت: بله، ما این قضیه را در پیش‌بینی‌هایمان لحاظ کرده‌ایم (کاهش ارزش روبل)؛ می‌توانم به این نکته اشاره کنم که این ضعف هنوز مستقیماً به قیمت‌ها منتقل نشده است، اما به احتمال زیاد تورم در نیمه دوم سال شتاب خواهد گرفت.

کاهش تورم روسیه به کمترین سطح خود

وی افزود: تورم در ماه‌های آینده به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید، زیرا در بهار گذشته کاهش ارزش روبل اثر اصلی خود را گذاشته و  قیمت‌ها در میان تقاضای قابل توجه برای کالاها افزایش یافته بود.

 پیش‌بینی‌های وزارت توسعه اقتصادی روسیه برای سال ۲۰۲۳ حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی با ۱.۲ درصد و دستمزد واقعی بیش از ۵ درصد افزایش خواهد داشت و میانگین نرخ تبدیل دلار 76.5 روبل و تورم 5.3 درصد خواهد بود.

تغییر سیاست های پولی مسکو

به دنبال حمله روسیه به اوکراین و تشدید تحریم‌های غربی، سیاست‌های پولی مسکو  تغییر کرد و از جمله اینکه نرخ بهره را افزایش داد و افزون بر این،  سیاست‌های تجاری بین‌المللی و جایگاه روسیه در اقتصاد دنیا موجب شد نه‌تنها ارزش روبل در مقابل دلار کاهش نیابد، بلکه در مقطعی نیز ارزش آن روند صعودی داشته باشد.

 این روزها خبرها از  آغاز روند نزولی ارزش روبل نسبت به دلار حکایت می‌کند، ارزش روبل به ازای یک دلار آمریکا پیش از آغاز حمله روسیه حدود ۷۸روبل بود، اما ارزش آن در روزهای پس از حمله در ۲۱ فوریه (۲ اسفند 1400) به ۱۳۸روبل به ازای هر دلار کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت.

ادامه دادن رشد اقتصادی روسیه به فعالیت خود

در ۲۶ فروردین‌ماه امسال ارزش هر دلار آمریکا ۸۲.۷ روبل تعیین شد. هرچند با سیاست‌گذاری مسکو بعد از افت آن، ارزش روبل ارتقا یافت، اما چندماهی است که روند کاهشی ارزش روبل آغاز شده و همچنان نیز ادامه‌دار است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تاکید دارد که اقتصاد روسیه در سال جاری میلادی باوجود شکست‌های ناشی از عملیات نظامی در اوکراین و تحریم‌های اتخاذشده علیه این کشور، به رشد فعال خود ادامه می‌دهد.

در همین حال رئیس‌جمهور روسیه  برای ماه آوریل رقم سه درصد را برای تورم این کشور پیش‌بینی کرده است.

 

 

لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/1885

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا