مبارزه با قاچاق کالا و ارزویژه

کاهش هدررفت آرد با اجرای طرح هوشمندسازی / قاچاق آرد صفر شد!

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز طرح مدیریت هوشمند یارانه نان بالای ۹۰ درصد واحدهای نانوایی به کارتخوان مجهز شده اند که براین اساس متوسط توزیع آرد بین واحدهای نانوایی از ۲۳ تا ۲۴ هزار تن در روز به ۱۵ تا ۱۶ هزار تن رسیده است و تا حدود زیادی کاهش هدررفت آرد را به دنبال داشته است.

بنابر آمار اعلامی روزانه حدود ۸۲ میلیارد تومان نان توسط مردم خرید می شود که براین اساس روزانه حدود هزار تومان یارانه سرانه نان هر ایرانی است.

محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد می گوید: از مجموع ۷۴ تا ۷۵ هزار واحد نانوایی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تا ۷۲ هزار و ۶۰۰ واحد به کارتخوان مجهز شدند که این موضوع در کاهش مصرف روزانه آرد تاثیر بسزایی داشته است.

طبق اذعان مسئولان بازرگانی دولتی و سازمان برنامه و بودجه، اجرای کامل طرح هوشمندسازی نان هیچ گونه تغییر قیمت نان برای مصرف کننده ندارد و دولت برمبنای تراکنش واحدها ۱۵ درصد به عنوان یارانه بر قیمت نان اضافه می‌کند که نوروزی مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی معتقد است که افزایش ۱۵ درصدی مشکل نانوایان را حل نمی کند چرا که برمبنای افزایش ۱۵ درصدی قیمت، واحدهای نانوایی یارانه نوع یک و دو به یک‌ میزان یارانه دریافت می‌کنند. هر چند بنابر گفته مشاور وزیر اقتصاد قرار است بر مبنای اجاره قیمت ۱۵ درصد پس از بررسی کارشناسی اصلاح شود، اما در خصوص نوع یک و ۲ اتفاقی نمی افتد.

بسیاری از مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی با اجرای طرح هوشمندسازی نان خبر از کاهش مصرف آرد و کنترل قاچاق از مرزهای کشور داده اند که براین اساس وزیر جهاد کشاورزی خبر از تامین گندم نان در سال آینده داده است.

آقای ساداتی نژاد گفت: با توجه به آنکه ۲ میلیون هکتار اراضی آبی در اثر خشکسالی خسارت کمتری دیدند با متوسط تولید ۵ تن در هکتار می توان ۱۰ میلیون تن گندم مورد نیاز را تولید کرد که با این حساب می‌توان گفت که در سال های گذشته ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم کشور به سبب اختلاف چشمگیر با گندم‌خارجی یا گرانی نهاده های دامی هدر می رفت.

محدودیتی در تامین آرد واحدهای نانوایی نداریم

آقای عباس ارشدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی تهران گفت: واحدهای خبازی متناسب با سهمیه آرد، زمان پخت را در ساعات صبح، ظهر و شب تقسیم می کنند و علت نداشتن نان داغ برخی واحدها آن است که برخی واحدها به سبب نبود مشتری در شب مجبور به عرضه نان سرد هستند.

به گفته او، با توجه به سهمیه ای که در اختیار واحدهای خبازی قرار دادیم، مشکلی در جهت تامین آرد وجود ندارد و با اجرای طرح کامل هوشمندسازی، آرد بر مبنای تراکنش در اختیارشان قرار می گیرد.

محدودیتی در تامین آرد واحدهای نانوایی نداریم

ارشدی می گوید: در گام نخست تجهیز واحدهای خبازی به کارتخوان، تعداد معدودی از نانوایی ها به دلیل اطلاعات ناقص بانکی یا مشکلات ورثه، دستگاه دریافت نکردند که با تشکیل کارگروه در بانک سپه واحدها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی تهران گفت: بیش از ۹۰ درصد واحدها به کارتخوان مجهز شدند که کارگروه بانک سپه درحال بررسی واحدهاست تا به اجرای ۱۰۰ درصد برسیم.

بنابر گفته مسئولان غله و خدمات بازرگانی با اجرای کامل طرح هوشمندسازی، قیمت نان برای مصرف کننده تغییری ندارد و تنها بر مبنای تراکنش در پایان وقت یارانه ای به نانوایان پرداخت می شود.

دورریز نان با اجرای طرح هوشمندسازی کاهش می یابد/ خبری از قاچاق آرد با اصلاح نظام یارانه نیست

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی، قیمت نان برای مصرف کننده تغییری ندارد و مابه التفاوت از محل یارانه به نانوا پرداخت می شود.

به گفته او، تجهیز واحدهای نانوایی به کارتخوان در جلوگیری از هدررفت و ضایعات تاثیر بسزایی دارد و از طرفی به سبب ارتقای کیفیت دورریز کاهش می یابد.

هاشمی می گوید: با واقعی شدن قیمت گندم همانند سال های قبل شاهد قاچاق آرد به آن سوی مرزها نیستیم که در نتیجه با بهینه شدن مصرف و جلوگیری از قاچاق حداکثر گندم مورد نیاز برای تامین نان مردم ۱۰ میلیون تن است که با اعلام قیمت منطقی و پرداخت به موقع مطالبات سال آینده به خودکفایی می رسیم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: در سنوات گذشته بخشی از گندم تولیدی به سمت و سوی جایگزینی‌خوراک دام‌ می رفت که امسال دیگر‌ خبری از این امر‌نیست.

دورریز نان با اجرای طرح هوشمندسازی کاهش می یابد/ خبری از قاچاق آرد با اصلاح نظام یارانه نیست

بنابر آمار اعلامی با اصلاح نظام یارانه و اجرای طرح هوشمندسازی، روزانه میزان تقاضا برای خرید آرد ۸ هزار تن کاهش یافته است و کاهش هدررفت آرد را به همراه داشته است که مسئولان پیش بینی کردند با اجرای کامل طرح حداکثر ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم مورد نیاز کشور است.

آقای رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون‌ کشاورزی‌ مجلس گفت: با توجه به آنکه قوت مردم‌ نان است، نباید سفره آحاد جامعه کوچک شود.

به گفته او، اصلاح قیمت آرد در کاهش دورریز ، ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری تاثیر بسزایی دارد.

نوروزی می گوید: بنابر اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه با اجرای کامل طرح هوشمندسازی، قیمت نان هیچگونه تغییری ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: بنابر اعتقاد ما هدررفت در حوزه آرد و نان بالاست که با اجرای کامل طرح هوشمندسازی و ایجاد رقابت در بین واحدها، کاهش هدررفت آرد را به دنبال داشته و از طرفی به سبب واقعی شدن قیمت دیگر امکان قاچاق یا جایگزینی خوراک دام و طیور وجود ندارد.

طی سال های قبل اختلاف چشمگیر قیمت گندم داخلی و خارجی و بالا بودن قیمت نهاده های دامی منجر به جایگزینی این محصول به عنوان خوراک دام و طیور یا قاچاق به آن سوی مرزها شد و در نتیجه برای تامین نیاز کشور ناچار به واردات بودیم که با اصلاح نظام یارانه و خرید به قیمت واقعی علاوه بر جلوگیری از رانت و فساد، رغبت در بین کشاورزان ایجاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا