آمار

کاهش ۲۴ درصدی بدهی خارجی ایران در ۷ ماهه امسال

براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان مهرماه ۱۴۰۱ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۶ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار است که ۴ میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۶۷۳ میلیون یورو محاسبه شده که ۴ میلیارد و ۷۳۶ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۹۱۵ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

حجم بدهی های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ معادل ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در هفت ماهه سال ۱۴۰۱ دارد.

همچنین براساس گزارشی که بانک جهانی به تازگی منتشر کرده است، بدهی ایران در مقایسه با کل بدهی کشور‌های در حال توسعه رقم ناچیزی محسوب می‌شود. در واقع بدهی خارجی ایران حدود یک‌هزارم کل بدهی ۹ تریلیون دلاری این کشور‌ها است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵۴ میلیون دلار از بدهی بلندمدت خود را بازپرداخت کرده و ۴۶ میلیون دلار هم به عنوان بهره بدهی‌های بلندمدت خود پرداخت کرده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی میزان بدهی خارجی برخی کشور‌های در حال توسعه دیگر در سال ۲۰۲۱ عبارت است از: افغانستان ۳.۵۳۱ میلیارد دلار، آنگولا ۶۷.۲۷۷ میلیارد دلار، آرژانتین ۲۴۶.۳۰۷ میلیارد دلار، جمهوری آذربایجان ۱۴.۶۴۵ میلیارد دلار، برزیل ۶۰۶.۴۸۵ میلیارد دلار، چین ۲۷۰۲ میلیارد دلار، جمهوری کنگو ۱۰.۲۸۸ میلیارد دلار، مصر ۱۴۳.۲۴۶ میلیارد دلار، گرجستان ۲۲.۰۵۳ میلیارد دلار، هند ۶۱۲.۸۶۶ میلیارد دلار، اندونزی ۴۱۶.۴۷۱ میلیارد دلار، عراق ۲۵.۲۶۳ میلیارد دلار، اردن ۴۱.۸۲۱ میلیارد دلار، لبنان ۶۶.۸۹۳ میلیارد دلار، موزامبیک ۶۲.۸۱۹ میلیارد دلار، پاکستان ۱۳۰.۴۳۳ میلیارد دلار، ترکیه ۴۳۵.۴۵۱ میلیارد دلار و زیمبابوه ۱۳.۷۳۹ میلیارد دلار.

 


لینک کوتاه:   https://fesadsetiz.ir/5xsu

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا