آماراستان ها

کدام استان‌ ها بیشترین اشتغالزایی را داشتند؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ۱۴ استان نرخ اشتغال را در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده‌اند.

این استان‌ ها شامل آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، قم، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران و همدان است.

بیشترین درصد نرخ ایجاد شغل در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در استان‌های گیلان با ۳.۴ درصد، زنجان با ۲.۹ درصد، چهارمحال‌وبختیاری با ۲.۲ درصد و همدان و خراسان رضوی هر دو با ۲ درصد به ثبت رسیده است.بررسی سهم شاغلان ۱۵ساله و بیش‌تر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر نشان می‌دهد، ۳۹.۶ درصد شاغلان، به طور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگر‌های کار شایسته است نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱ درصد افزایش داشته است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۷.۳ در صد از جمعیت در سن کار (۱۵ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بر این اساس، در تابستان ۱۴۰۱ سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۶.۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۰.۴ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳.۸ و کشاورزی با ۱۵.۸ درصد قرار دارند. سوم شاغلان بخش کشاورزی در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۶درصد افزایش داشته است. سهم شاغلان بخش صنعت نیز بدون تغییر باقی‌مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا