اقتصاد بین الملل

گروه اقتصادی بریکس مرکز ثقل جهان

به نقل از روسیا الیوم، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که کشورهایی که به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پیوستند، نباید در بین اعضای جدید گروه بریکس قرار گیرند.

ریابکوف در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: نشست وزرای خارجه بریکس که امروز در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود بسیار مهم است و ارزش افزوده برای کار کشورهای این گروه محسوب می‌شود.

وی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر وجود تمایل و قصد برای انتقال محل برگزاری اجلاس بریکس از آفریقای جنوبی به چین را جعلی توصیف کرد و گفت: به احتمال زیاد، این تلاشی است برای پیچیده کردن کار عادی هماهنگی بریکس و تحمیل نوعی دستور کار نادرست است.

فعالیت گروه اقتصادی بریکس

معاون وزیر روسیه تاکید کرد: کشورهای بریکس در حال حرکت به جلو هستند و قدرت و اهمیت خود را ثابت کردند. چه بسا این گروه، مرکز ثقل در جهان چند قطبی باشد.

ریایکوف همچنین گفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه کشورش در حاشیه نشست امروز شورای وزیران امور خارجه کشورهای بریکس در نظر دارد با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود دیدار کند.

ریابکوف تاکید کرد که موضوع گسترش بریکس و پیوستن کشورهایی نظیر عربستان به آن مدتی است مورد بحث قرار گرفته است.

حمایت بی قید و شرط از کاندیداهای بریکس

وی با بیان اینکه فعلا شرایطی نیست که بتوان در مورد نامزدهای خاص پیوستن به بریکس صحبت کرد، گفت: دو وزیر در حاشیه این دیدار با یکدیگر دیدار خواهند کرد. بر اساس اطلاعات من، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز در کیپ تاون حضور دارد و قرار است با لاوروف دیداری داشته باشد.

معاون وزیر روسیه ادامه داد: نامزدهای بسیار قوی برای عضویت در بریکس وجود دارد که عربستان سعودی یکی از آنهاست؛ ما بدون قید و شرط از کاندیداتوری آنها حمایت می کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا روند تعیین معیارها و شرایط پذیرش اعضای جدید به تاخیر نیفتد.

ریابکوف همچنین گفت: کشورهایی که به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پیوستند، نباید در بین اعضای جدید گروه بریکس قرار گیرد.

ریابکوف در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: این نشست که امروز در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود بسیار مهم است و ارزش افزوده برای کار کشورهای این گروه محسوب می‌شود.

عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس

وی  اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر وجود تمایل و قصد برای انتقال محل برگزاری اجلاس بریکس از آفریقای جنوبی به چین را جعلی توصیف کرد و گفت: «به احتمال زیاد، این تلاشی است برای پیچیده کردن کار عادی هماهنگی بریکس و تحمیل نوعی دستور کار نادرست است».

نشست وزرای خارجه عضو بریکس از امروز یکم ژوئن (۱۱ خرداد) در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی آغاز شده که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به این نشست دعوت شده است.

 گروه بریکس شامل کشورهای نوظهور اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از نظر جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد مساحت جهان را در خود جای داده اند و یک چهارم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در جهان در این کشورها جذب شده است.

کشورهای متعدد‌ از جمله ایران خواهان عضویت در این نهاد اقتصادی و تجاری هستند و اجلاس امروز وزرای خارجه بریکس در آفریقای جنوبی فرصتی برای رایزنی ایران با اعضای بریکس به منظور تسهیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه است.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/arml

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا