چند رسانه ایگزارش تصویریمناطق آزادمیز های تخصصینشست های تخصصی

گزارش نشست بررسی چالش ها، وضعیت کنونی و راهبرد های پیش روی مناطق آزاد

در نشستی که به میزبانی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی و با حضور جناب حجت الاسلام سنجری، جناب آقای فردین کریمی و جناب آقای حسام محمدی فر در اول آبان ماه 1401 برگزار شد مسائل مربوط به موضوع نشست در سه سطح نگاه های کلان به بحث مناطق آزاد، وضعیت فعلی مناطق آزاد و راه های درست مواجهه با مناطق آزاد طرح گردید که بناست در این گزارش به کلیاتی از این مباحث و نکات اشاره نماییم.

مناطق آزاد در نگاه کلی محدوده هایی از قلمروی سرزمینی است که معمولا در راستای افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به واسطۀ طرح برخی معافیت ها و تخفیف ها تاسیس می‌شوند؛ بنابراین تجویز به وجود چنین مناطقی فی نفسه در راستای توسعه و حرکت کشور شکل می‌گیرد. علاوه بر تمام این تفاسیر تجربه موفق کشور های دیگر از چنین راهکاری بعضا اندیشمندان کشور ما را ترقیب به توصیه به تاسیس مناطق آزاد می‌نماید.

مناطق آزاد کشور ما اما امروزه نه تنها مایۀ افزایش صادرات و جذب سرمایه نشده اند بلکه زمینه‎‌ای گشته اند برای رانت، زد و بند های مخرب، واردات، ترویج فضای مصرف گرایی، فقر، تبعیض و…

حداقل آنچه که واضح است نه تنها در مناطق آزاد اهداف اولیه آنها حتی اندکی محقق نشده بلکه گره های اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و سیاسی فراوانی نیز در پی اجرای نادرست طرح های مناطق آزاد به مشکلات دیگر کشور افزوده شده است.

و در نهایت در این نشست راهبرد های مختلفی از جانب بزرگواران در جهت برون رفت مناطق آزاد از حالت کنونی طرح گردید که از آن ها می‌توان به اصلاح قانون مناطق آزاد، تغییر در مدیران این مناطق، توسعۀ زیرساخت ها، تمرکز بر ویژگی های خاص هر منطقه، اصلاح روش حضور گمرک اشاره کرد.

 

 


 لینک کوتاه :     https://fesadsetiz.ir/6rwu

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا