انرژی

گسترش همکاری با کشور‌های منطقه از طریق سوآپ گاز روسیه توسط ایران / انتقال دانش؛ دستاورد تعامل دوجانبه

سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در ارتباط با مزایای سوآپ یا خرید و باز صادرات گاز روسیه توسط ایران، گفت: ما باید حتی الامکان از موقعیت جغرافیایی کشورمان بهره ببریم. سوآپ یا ترانزیت گاز روسیه قطعاً برای کشورمان یک مزیت محسوب می‌شود. سال هاست ما تلاش داریم تبدیل به هاب گازی منطقه شویم و این همکاری می‌تواند ما را به هدفمان نزدیک‌تر کند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما جزو دارندگان بزرگ ذخایر گازی جهان هستیم و تولید بالایی داریم، اگر بتوانیم از ظرفیت انتقال گاز دیگران هم بهره ببریم، منفعت زیادی کسب می‌کنیم. اگر بتوانیم گاز روسیه را بخریم و خودمان آن را به فروش برسانیم، مزیت بیشتری برایمان دارد. هم اکنون این کار را ترکیه انجام می‌دهد. گاز روسیه را می‌خرد و به اروپا صادر می‌کند.

حسینی افزود: ما در برخی ماه‌های سرد سال مجبور می‌شویم واحد‌های پتروشیمی، سیمان و… را تعطیل کنیم که ضرر زیادی به کشور وارد می‌شود. می‌توانیم از گاز روسیه برای رفع این ناترازی استفاده کنیم و از این نظر نیز خرید گاز روسیه برایمان مزیت دارد. همچنین با استفاده از گاز روسیه می‌توانیم قرارداد گازی ترکیه و عراق را تمدید کنیم. تحویل گاز به این دو کشور به اندازه‌ای که با ما قرارداد دارند برایمان سودآور است. حتی امکان افزایش گاز صادراتی به ترکیه و عراق هم وجود دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی افزود: استفاده از گاز روسیه در شمال کشور نیاز ما را به انتقال گاز از جنوب به شمال از بین می‌برد و هزینه‌های انتقال و هدررفت انرژی کاهش پیدا می‌‎کند.

این فعال حوزه انرژی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: روس‌ها در صنعت نفت و گاز پیشرفت‌های خوبی داشته اند. مسکو طی سالیان گذشته تأمین کننده‌ی گاز اروپا بوده و همکاری گازی ایران با روسیه می‌تواند به انتقال دانش به کشورمان منتهی شود.

حسینی خاطرنشان کرد: البته ما نباید در مذاکرات خودمان را بیش از حد مشتاق به اجرای سیاست سوآپ یا خرید گاز روسیه و بازصادراتش نشان دهیم. الان مسکو در شرایط اضطرار قرار دارد و باید برای فروش مازاد گازش چاره اندیشی کند. باید بیشتر از این موضع وارد گفت‌وگو با روسیه شویم که این اقدام برای هر دو طرف نفع دارد و می‌تواند به توسعه‌ی روابط دو کشور منجر شود و امنیت متقابل به وجود بیاورد. باید تلاش کنیم، گاز را با قیمت خوبی از روس‌ها بخریم تا بتوانیم آن را با قیمت قابل قبولی به دیگران بفروشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم همکاری مستقیمی با روسیه داشته باشیم و در بحث انتقال گاز به پاکستان و هندوستان همکاری‌هایی را شکل دهیم.

بنابراین گزارش، در شرایط فعلی که امکان صادرات گاز روسیه به اروپا وجود ندارد و مسکو به دنبال راهکار‌های جایگزین برای فروش گاز مازادش است، ایران می‌تواند از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کند. زیرساخت‌های این کار نیز تا حدی وجود دارد و منطقه‌ جنوب غرب آسیا و به طور خاص کشورمان می‌تواند در این ارتباط برای روسیه کمک کننده باشد. در حال حاضر کشورمان با ترکمنستان و آذربایجان خط لوله انتقال گاز دارد که آنها نیز به روسیه متصل هستند.

در صورت آماده سازی زیرساخت‌های لازم در کوتاه مدت حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیارد مکعب از مازاد گاز روسیه را وارد کرد. در بازه‌ی میان مدت چهار ساله نیز با احداث خط لوله می‌توان این ظرفیت را تا دو برابر افزایش داد.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/wo37

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا