آماراخبار

طرح جدید برای یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی کلید خورد

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی ، رضا افلاطونی  امروز در نشست خبری از وصول طرح «تجمیع، ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی» در مجلس خبر داد که قرار است زمین‌های خرد کشاورزان را به قطعات بزرگتر تبدیل کند.

به گفته این مسئول در زمین‌های با ابعاد بزرگتر، درآمد کشاورزان بیشتر، مدیریت بر زمین بهتر، و عملیات کشاورزی به نحو مطلوب انجام شده، تولید افزایش می یابد.

قانون یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی در سال 1385 با هدف یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، اما پس از 17 سال  در چند ماه اخیر به صورت پایلوت در 265 شهرستان، و در مساحت 166 هزار هکتار به صورت آزمایشی اجرا می شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در این نشست با تاکید بر اینکه قانونی که در سال 1385 تصویب شد کارایی لازم را نداشته است، ابراز امیدواری کرد که در طرح جدید که در مجلس اعلام وصول شده است، زمین‌های‌ خرد کشاورزان تجمیع شود.

 بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور 1.5 هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می رسد اماکارشناسان می‌گویند که در قطعات کمتر از 5 هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملا بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

افلاطونی در پاسخ به سئوال که چه شرایطی را پیش بینی کرده‌اید که طرح فعلی به سرنوشت قانون قبلی دچار نشود؟ گفت: مشوق هایی منظور شده از جمله تسهیلات و انجام عملیات آبیاری نوین این دسته کشاورزان در اولویت قرار می گیرد ضمن اینکه زمین وراث به اسم یکی از وراث می شود و بقیه سهم خود را می گیرند. همچنین شرکت‌های سهامی با این ایده که زمین‌ها قطعه قطعه نشوند، راه اندزی می شود.

وی افزود: تسهیلات کم بهره هم به افراد می دهیم و راه اندازی بانک زمین هم در این طرح پیش بینی شده است.

افلاطونی همچنین تصریح کرد که آمادگی داریم که این طرح را در اختیار صاحبنظران و خبره‌های این بخش قرار دهیم که در صورت نیاز اصلاح شود.

وی در ادامه از رشد 63 درصدی رفع تداخلات زمین از سال 1400 تاکنون خبر داد و گفت تا پایان شهریور 1403 همه تداخلات ارضی در بخش کشاورزی پایان می‌یابد.

افلاطونی از سند دار شدن 7 میلیون و46 هزار هکتار از زمین‌هایک شاورزی کشور خبر داد که به 45 درصد زمین‌ها کشاورزی سند داده شده است.

پایش هوشمند برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها 

وی درباره تغییر کاربری‌های کشاورزی گفت که در 29 استان کشور به صورت هوشمند پایش می شود  و تا پایان سال همه استان‌هایکشور به این سیستم مجهز می شوند.

با این حال وی از شناسایی 68 هزار رو 604 مورد تغییر کاربری در کشور خبر داد که در 34 هزار مورد و در سطح 857 هکتار منجر به قلع و قمع شده و از ادامه کار ممانعت به عمل آمده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در ادامه از واگذاری زمین به تولید انرژی سبز خبر داد و گفت در این زمینه تسهیلات ویژه و برای اجاره بها هم 80 درصد تخفیف داده می شود.

به گفته این مسئول نخستین شهر انرژی سبز هم هفته آینده در یکی از استان‌های کشور راه اندازی می شود.

 

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/b0i0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا