تسهیل در دریافت تسهیلات خرد با مدل اعتبارسنجی جدید
معاون فناور ی های نوین بانک مرکزی در این نشست خبری با اشاره به اهمیت این رویداد در صنعت بانکداری گفت: در صنعت بانکداری کشور جمع بزرگی در حال خدمت رسانی به آحاد جامعه هستند و مهمترین هدف در این صنعت بهبود رضایت مشتریان از خدمات بانکی است. در حال حاضر بیش از 98 درصد خدمات بانکی به صورت الکترونیک و غیرحضوری امکان ارائه به مشتریان را داراست و این موضوع اهمیت پایداری در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک به مشتریان را دوچندان می کند.
محرمیان با اشاره به تاریخچه بانکداری الکترونیک گفت: صنعت بانکداری بعد از گذشت چند دهه به سمت الکترونیک شدن وسپس دیجیتال شدن حرکت کرد و اکنون آماده حرکت به سمت هوشمند شدن با استفاده ابزار های تکنولوژیک جدید است.
اعتبار سنجی حلقه مفقوده تسهیلات خرد
وی با بیان اینکه براساس مدل جدید اعتبارسنجی اعتبار محکومان مالی به شدت در شبکه بانکی کاهش خواهد یافت گفت : در مدل اعتبارسنجی جدید پوشش اعتبارسنجی از 30 درصد به صد درصد افزایش می یابد و دقت اعتبارسنجی نیز از 60 درصد به 88 درصد افزایش می یابد که مطابق با استانداردهای جهانی است.
وی افزود: با توجه به تاکید بانک مرکزی در تسهیل تامین مالی خرد برای شهروندان گفت: این مدل اعتبارسنجی کمک شایانی در پیاده سازی این برنامه بانک مرکزی می کند. همچنین تلاش می شود دریافت تسهیلات خرد به صورت تمام الکترونیک و بدون حضور فیزیکی در شعبه برای متقاضیان فراهم شود.
تقویت نیروی انسانی متخصص
معاون فناوری های نوین تاکید کرد: برنامه بانک مرکزی و شبکه بانکی پایداری ارائه خدمات در سامانه های بانکداری الکترونیک است و در این راستا تقویت نیروی انسانی متخصص و مباحث پدافند غیرعامل در دستور کار قرار دارد.
محرمیان عملیاتی کردن پروژه چک الکترونیک را از دیگر برنامه های بانک مرکزی خواند و گفت: با اجرایی شدن قانون جدید چک اعتبار به این سند بازگردانده شده است. تعداد چک های برگشتی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است و تعداد زندانیان مرتبط با چک از روزی 10 نفر به هر سه روز یک نفر کاهش یافته است.
محرمیان در خصوص سامانه سیاق نیز گفت: با راه اندازی این سامانه امکان مسدودسازی حساب های صادرکننده چک برگشتی فراهم شده است. همچنین با همکاری قوه قضاییه از طریق این سامانه می توان نسبت به مسدودسازی حساب های فرد مقروض پس از حکم قضایی به صورت آنی اقدام کرد.
وی اصلاح نظام کارمزد را از دیگر برنامه های اجرا شده در حوزه بانکداری الکترونیک برشمرد و گفت: در صورت عدم اجرای این برنامه با مشکل عمده در سرمایه گذاری حوزه نظام های پرداخت مواجه می شدیم و پایداری شبکه با مخاطره مواجه می شد که خوشبختانه با همکاری اصناف و گروه های ذینفع این اصلاح به درستی انجام شد.
معاون فناوری های نوین در پایان خاطر نشان کرد: رهنگاشت بانک مرکزی در حوزه فناوری نوین با هدف حمایت از فین تک ها و فناوران مالی در حال تدوین است. این رهنگاشت کمک شایانی به شفافیت در سیاستگذاری، مقررات گذاری و صدور مجوز فعالیت و حوزه های فعالیت فین تک های خواهد کرد و در نهایت منجر به رشد و گسترش اقتصاد دیجیتال خواهد شد.
حرکت به سمت بانکداری هوشمند در راستای شخصی سازی
وی افزود: نظامهای پرداخت به ویژه نظامهای پرداخت الکترونیک گسترش پیدا کرد و افق های جدیدی به روی نظام بانکی باز شده است که یکی از آنها بانکداری هوشمند است. به عنوان مثال پرداخت یارانهها و سیاستهای حمایتی دولت بدون بانکداری الکترونیک امکان پذیر نبود.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: مسئله بانکداری هوشمند به این موضوع اشاره دارد که بانکها بتوانند خدمات بانکی را برای مشتریان خودشان شخصی سازی کنند. یکی از مسائلی که در نظام بانکی داشتیم این بود که عمده محصولات یکسان در نظر گرفته شده بود و تفکیکی بین مشتریان قائل نمی شد و در بانکداری الکترونیک به دنبال شخصی سازی پیش خواهیم رفت که اثر خود را بر تامین مالی خواهد گذاشت.
قربانی گفت: در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند»، ۱۶ نشست علمی برگزار خواهد شد . ۲۰۲ مقاله دریافت به دبیرخانه همایش ارسال شده است که ۳۰ مقاله در همایش ارائه میشود و تعداد طرحهای دریافتی برای جشنواره دکتر نوربخش ۳۲ طرح است.
نقش بی بدیل بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک در نظر دارد با ایجاد ارتباط بین اکوسیستم شرکت های نوآور، دانش بینیان ها و فعالان حوزه هوشمندسازی و نظام اموزش عالی با جذب حداکثری نخبگان خدمات نوآورانه بیشتری در شبکه بانکی به مردم ارائه دهد.
اهداف همایش:
تبیین کلان روندهای فناوری و نقش آن در تحقق بانکداری هوشمند
تبیین چگونگی ارزش آفرینی در صنعت بانکی در گذار به بانکداری هوشمند
تبیین ارزشهای جدید پیشنهادی صنعت بانکی به مشتریان در مدل کسبوکار هوشمند بانکی
مخاطبان همایش
مدیران ارشد و میانی بانکها
کارشناسان اجرایی حوزه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت
شرکتهای ارائه کننده خدمات بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت
استادان و کارشناسان دانشگاهی فعال در حوزه اقتصاد، بانکداری، و بهویژه بانکداری الکترونیک
محورهای همایش
بانکداری دیجیتال، بانکداری هوشمند؛ مفاهیم، تمایزات، و اشتراکات
زمینه های کسب وکاری شکل گیری بانکداری هوشمند
کلان روندهای فناوری و آثار آن در شکل گیری بانکداری هوشمند
درس آموخته ها و تجارب داخلی و بین المللی حاصل از پیادهسازی بانکداری دیجیتال برای تحقق بانکداری هوشمند
نقش فناوران مالی و فین تکها در تحقق بانکداری هوشمند
دیفای و بانکداری هوشمند
امنیت و احراز هویت در بانکداری هوشمند