اخبار

احداث ۱۳ پارک‌ پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی

جواد اوجی با اشاره به برنامه ریزی این وزارت برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات نیمه خام درقالب احداث پارک‌های پتروشیمی، گفت: این اقدام باهدف جلوگیری از خام فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری و اشتغال زایی صورت گرفته است.

وزیر نفت افزود: برای احداث این پارک‌ها به ویژه نقاطی در نوار ساحلی خلیج فارس، دریای عمان و ۴ استان شناسایی شده که از این ۲۹ مکان، تقریباً​ ۱۳ منطقه نهایی شده است. مطالعات آمایش سرزمینی و از بعد تأثیر زمین، تأمین خوراک و دانش فنی و تأسیسات زیرساختی جانبی، مهیا و مطالعات فنی اقتصادی آن‌ها تکمیل شده است.

به گفته وی عمده این پارک‌ها در حوزه‌های کشاورزی، صنایع وابسته به آن‌ها و همچنین صنایع بسته بندی، رنگ و رزین، صنایع خودرو، محصولات شوینده و حتی ساختمان سازی است.

وزیر نفت با بیان اینکه این پارک‌ها با سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، استفاده از تسهیلات بانکی و مشارکت فعالان حوزه پتروشیمی تامین مالی شده است، گفت: عملیات اجرایی ۱۳ پارک در ۱۳ منطقه در ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به زودی شروع خواهد شد.

اوجی گفت: یکی از وظایف اصلی وزارت نفت، جلوگیری از خام فروشی و ورود به تکمیل زنجیره ارزش است که این موضوع هم در اسناد بالادستی و هم در سیاست‌های اقبالی مقام معظم رهبری اعلام شده است. بر همین اساس در وزارت نفت برنامه‌های گسترده و منسجمی در جهت تحقق این هدف انجام شده است. احداث این پارک‌های پتروشیمی باهدف جلوگیری از خام فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری بالا و اشتغال آفرینی برای بیش از ۲۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به جلسات وزارت نفت با معاون اول رئیس جمهوری و شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی یک سال گذشته افزود: بیش از ۶۰ مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که نزدیک به ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی آن‌ها صادر می‌شوند که البته محصولات نیمه خام هستند و ۳۰ درصد از این محصولات در داخل استفاده می‌شوند.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/lpva

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا