اقتصاد بین الملل

افت شدید ذخایر کالا‌های اساسی در جهان/ گندم در انبار‌های هند ته کشید

کاهش ذخایر محصولات اساسی در کشور‌های حتی تولید کننده بزرگ گندم، به شدت کاهش یافته است، ذخایر گندم در هند به کمترین میزان ۱۴ سال گذشته رسیده است.

روند کاهشی ذخایر این محصول اساسی تنها محدود به هند نیست، وزارت کشاورزی آمریکا هم از کاهش ذخایر گندم آمریکا به کمترین میزان ۲۰ سال گذشته خبر داده است.

این گزارش می‌نویسد که شرایط بد آب وهوایی کشت پاییزه و بهاره را تحت تاثیر قرار داد و نه تنها گندم بلکه تولید برنج هم در این کشور به مشکل برخورده است. به طوری که قیمت در خرده فروشی هم به بیشتر ین میزان ۲۲ ماه گذشته رسدیه است به حدی که پیش از اینکه برای ۸۰ درصد مردم این کشور یارانه غلات داده می‌شد به کمترین میزان ۵ سال گذشته رسیده است.

بر اساس این گزارش، دولت هند تنها می‌تواند به نیمی از رقم هدفگذاری شده برای خرید تضمینی را محقق کند چرا که اکثر کشاورزان ترجیح می‌دهند محصول خود را به بازرگانانی که قصد صادرات دارند، بفروشند.

پس از جنگ روسیه واوکراین انگیزه صادرات بین بازرگانان به دلیل تقاضای زیادی که در بازار‌های جهانی وجود دارد بیشتر شده است. گزارش‌ها حاکی از این است که میزان تولید برنج هند برای تامین نیاز این کشور کافی است، اما تولید گندم به کمترین میزان ۱۴ سال گذشته رسیده است.

هند دومین کشور بزرگ تولید کننده گندم در جهان است. هند به دلیل شرایط آب و هوایی متنوع در سراسر این کشور، تولیدکننده بزرگ محصولات کشاورزی اساسی مانند برنج و گندم است. این کشور زمین‌های زراعی زیادی داشته و کشاورزی بخش مهمی از اقتصادش را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب در مناطقی که خاک و آب و هوا مناسب است، گندم پرورش داده می‌شود و میزان عظیمی از آن صادر می‌شود. هند سالانه ۹۴.۳ میلیون تن گندم تولید می‌کند؛ که در سال ۲۰۱۹ این کشور توانست برای اولین بار به رکورد تولید بیش از ۱۰۰ میلیون تن گندم دست پیدا کند. به عنوان مثال ۱۰۳ میلیون تن بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا