مبارزه با قاچاق کالا و ارزویژه

اقدامات مؤثر برای جلوگیری از قاچاق

در مقاله بررسی پیامد های قاچاق بر ابعاد مختلف جامعه به تبعات و آثار سوء ناشی از قاچاق پرداخته شد و حال باید دید برای جلوگیری از قاچاق چه اقداماتی میتوان انجام داد و پیش از هر اقدامی باید ابتدا بستر وقوع این امر را بررسی کرد تا با شناختی دقیق از ابعاد و دلایل وقوع بتوان برای جلوگیری از وقوع ان، اقلامات لازم را بررسی و اجرا کرد.

طبق قانون قاچاق هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز می‌گردد. در حال حاضر کشور از دو نوع قاچاق رنج می‏برد:

  • قاچاق از مبادی رسمی‌
  • قاچاق از مبادی غیررسمی.

عمده قاچاق صورت گرفته از مبادی رسمی

بخش اعظم قاچاق از طریق مبادی رسمی ‌و در بستر مفاسد اداری و مالی موجود در فرآیندهای تجارت خارجی صورت می‏پذیرد. از جمله این مبادی میتوان به مواردی همچون مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی، بازراچه های مرزی، بنادر و اسکله های تجاری، پایانه های مرزی، دفاتر گمرکی کوچک جنوب، فرودگاه‌های بین المللی و گمرکات داخلی اشاره کرد که در شکل زیر میزان پراکندگی آنان نشان داده شده است.

اقدامات مؤثر برای جلوگیری از قاچاق

با توجه به حجم بالای قاچاق کالا و ارز در نهایت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از فراز و نشیب‌های فراوان در سال 1392 به تصویب مجلس شورای اسلامی‌ رسید و ابلاغ گردید. بنا به گفته کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه، این قانون یکی از قوانین مدرن و مترقی در کشور بوده و برای اولین بار علاوه بر برخورد با متخلفین به طور مفصل به موضوع پیشگیری، مبارزه سیستمی‌ و زیرساختی ورود کرده است، اما متاسفانه به دلایل نامعلومی‌تصویب آیین نامه‌های اجرایی آن با تاخیر بسیار زیادی همراه بود! (تقریبا بعد از 3 سال). هر چند که همچنان بسیاری از احکام قانونی و آیین نامه‌های آن به اجرا نرسیده است.

مبارزه با قاچاق، نیازمند تحولی جدی

متاسفانه عملکرد کشور در برخورد با قاچاق ضعیف بوده و ریسک قاچاق بسیار پایین و عمل قاچاقچی همراه با صرفه می‎باشد. این وضعیت، ریشه در دو عامل عمده دارد:

  • رویکرد کشور در مبارزه با قاچاق عمدتا مبتنی بر برخوردهای موردی با قاچاقچیان بوده و مقوله پیشگیری مغفول مانده است،
  • روش‏های کشور در شناسایی و برخورد نیز عمدتا انسان‏محور و مبتنی بر اسناد کاغذی استوار است که با توجه به قابلیت تبانی و جعل، ناکارآمد می‏باشند.

 

با توجه به اقتضای جغرافیایی و گسترده بودن مرزهای زمینی و آبی کشور، آنچه که به نظر میرسد این است که شیوه برخورد و مقابله با امر قاچاق نیازمند تحولی جدی میباشد که به یاری خدا سعی میشود در مقالات بعدی به این مهم پرداخته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا