انرژیویژه

حمایت دولت از ارتقاء و اشاعه فرهنگ انرژی‌های تجدید پذیر، تقریبا هیچ

دکتر کورش شوری دبیر انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران در مصاحبه با روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر گفت: تقریبا هیچ حمایتی از سوی دولت در راستای ارتقاء و اشاعه فرهنگ انرژی‌های تجدید پذیر صورت نگرفته است.

وی افزود : در کشورهای اروپایی که پیشرو در این صنعت می‌باشند ابتداء دولت با اختصاص یارانه ۵۰ درصد به فعالان این حوزه کار را شروع کردند، تعرفه‌های گمرکی برای این تجهیزات را برداشتند و قوانین تشویقی‌ای لحاظ کردند، الان بعد از ۳۰ سال به نقطه‌ای رسیدند که این یارانه‌ها را برداشتند در خیلی از کشورها به علت محدودیت فیزیکی، توربین‌های بادی را در دریا قرار دادند. الان در کشور ما در وضعیتی که صنعت انرژی‌های تجدید پذیر طفلی نوپا هست، مدیران دید انقباضی دارند.

دبیر انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران با اشاره به عدم هماهنگی بین دستگاه های دولتی ادامه داد : یک فعال در بخش انرژی‌های تجدید پذیر با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی درگیر است که هرکدام شرایط و خواسته‌ای بعضا متفاوت و متضاد دارند، که این موضوع خود باعث ایجاد سردرگمی تولید کنندگان خواهد شد.

عدم تعهد اجرایی دولت در قراردادها

دکتر شوری اضافه کرد :  قرارداد منعقد شده دولت با شرکت‌های خصوصی، گویی تعهد خاصی در اجراء ندارند؛ تعهدات مالی دولت در قبال بسیار شرکت‌های خصوصی اجرایی نشده ویا دولت این پرداخت را مشروط به حذف برخی از بندهای قرارداد کرده است، بندهایی که برای سرمایه گذاران جذاب بوده و اساسا دلیل سرمایه‌گذاری همان بندها بوده است. این در حالی است که تولید کنندگان با مشکلات عمده دیگری نظیر تحریم‌ها، عدم استقبال بانک‌های داخلی برای مشارکت در سرمایه گذاری و همچنین مشکل بودن جذب سرمایه خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر شوری با انتقاد از وزارت نیرو بیان کرد : علاوه بر مواد ذکر شده، وزارت نیرو با عدم تمکین به قوانین وضع شده بیش از پیش سبب لطمه به حوزه انرژ‌ی‌های تجدید پذیر شده است؛ که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم اجرای ماده 25 قانون کسب و کار
  • عدم اجرای آیین‌نامه بند ب ماده ۴۶ از ابتدای تصویب آن در مجلس (سال ۹۸)
  • عدم اجرای تبصره 15 قانون بودجه 1401 در حالی که اعتبار در نظرگرفته شده در قانون، از مردم کسب شده است

 

 

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/hey1

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا