اقتصاد بین الملل

آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده نتیجه اقتدار بانک مرکزی ایران

استاد اقتصاد دانشگاه عین‌الشمس قاهره، اظهار داشت: توانایی اقتصاد ایران برای مقابله با تحریم‌های اعمال شده، طی بیش از 4 دهه ثابت شده است و باوجود فشارهای سرکوبگرانه غرب، اقتصاد ایران توانایی و انعطاف بسیاری در مقابله با این تحریم‌ها و عبور از آنها به اثبات رسانده است که آزادسازی اخیر بخش بزرگی از منابع مالی ایران در کره‌جنوبی، عراق و کشورهای دیگر گواه این ادعاست.

استاد اقتصاد دانشگاه عین الشمس قاهره افزود: اقتصاد ایران در مقابله با تحریم‌ها، توانایی و تاب آوری بالایی را از خود نشان داده است و من با نظر کسانی که معتقدند آزادسازی‌های اخیر منابع بلوکه شده ایران، ناشی از قدرت بانک مرکزی این کشور بوده، موافق هستم.

الشهابی ادامه داد: بانک مرکزی ایران همچنین فرصت‌های فراوانی را برای کشورهای همسایه جهت توسعه روابط بانکی با ایران فراهم کرد، یک نمونه از توان بانک مرکزی ایران، به نحوه مدیریت منابع آزادشده پس از دریافت از کره جنوبی و عراق و غیره است، به نحوی که بانک مرکزی ایران توانست منابع ارزی آزادشده را در بانک‌های قطر سپرده‌گذاری کند.

سپرده‌گذاری این منابع در بانک‌های قطری

استاد اقتصاد دانشگاه عین الشمس قاهره تصریح کرد: بدون شک در صورت سپرده‌گذاری این منابع در بانک‌های قطری، به این منابع سود نیز تعلق خواهد گرفت.

الشهابی به اظهارات اخیر محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی کشورمان اشاره کرد و گفت: طبق اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، آثار آزادسازی منابع ارزی ایران، به‌زودی در بازارها و مبادلات تجاری آشکار خواهد شد.

وی ادامه داد: بدون شک بانک مرکزی ایران می‌تواند زمینه‌های توسعه روابط بانکی با کشورهای دیگر، به ویژه در منطقه را فراهم کند.

الشهابی توافقات صورت گرفته به منظور حذف دلار از مبادلات تجاری و برقراری روابط اقتصادی با پول‌های محلی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: سلطه دلار بر اقتصاد جهان، بزرگترین دلیل غارت ثروت‌های مردم توسط ایالات متحده است؛ از زمانی که «ریچارد نیکسون»، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، تصمیم به لغو قانون پشتوانه طلا برای فرآیند چاپ دلار این کشور کرد، آمریکا بزرگترین دزد ثروت مردم جهان شد.

پایان سلطه دلار و پایان جهان تک قطبی و غارت ثروت‎‌های مردم

به گفته وی، تصمیم کشورها برای حذف دلار از مبادلات تجاری بین کشورهای منطقه و جایگزینی آن با ارزهای محلی، به مفهوم نزدیک شدن به پایان سلطه دلار و پایان جهان تک قطبی و غارت ثروت‎‌های مردم دنیا و نابودی عوامل تولید تروریسم جهانی است.

الشهابی بیان کرد: ایجاد واحد پولی مشترک بین کشورهای عربی و ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و ما از دهه‌ها قبل چنین رویایی داشته‌ایم و این کار قابل اجرا است.

وی تاکید کرد: ایران و کشورهای عربی، مسلمان و اسلامی هستند و در طول تاریخ نیز دولت‌های اسلامی واحد پولی مشترک داشته‌اند، وجود این ارز (‌پول مشترک ایرانی-عربی) برای رهایی کشورهای عربی از سلطه آمریکا و کشورهای عضو ناتو ضروری است.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/b85w

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا