اقتصاد بین الملل

پایان عصر طلایی گاز در جهان

 به نقل از راشاتودی، آژانس بین‌المللی انرژی دیروز در گزارش «چشم‌انداز جهانی انرژی 2023» اعلام کرد، انتظار می‌رود، تقاضا برای گاز در جهان تا سال 2030 به نقطه اوج خود برسد.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس اعلام کرد، مصرف گاز در سراسر جهان از سال 2011 تاکنون، سالانه نزدیک به 2 درصد افزایش یافته است. با این حال، این رشد از زمان حال تا پایان دهه جاری میلادی، به کمتر از 0.4 درصد کاهش خواهد یافت.

در گزارش آمده است: «عصر طلایی گاز به پایان خود نزدیک می‌شود.

افزایش تولید برق با ظرفیت گاز طبیعی

بر اساس این گزارش، بخش‌های (تولید) برق و ساختمان پیش از این شاهد اوج مصرف گاز طبیعی بوده‌اند، چراکه مصرف گاز در نیروگاه‌های برق و دیگ‌های گرمایش ساختمان‌ها کاهش یافته است.

این 2 بخش در میان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز طبیعی هستند و به ترتیب 39 و 21 درصد کل تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. کاهش مصرف گاز طبیعی آن‌ها کافی است تا تقاضای کلی تا سال 2030 را به اوج خود برساند.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به اینکه مصرف گاز برای صنعت تولید برق در 2022 به کمتر از 30 گیگاوات کاهش یافته است، اعلام کرد، اوج افزایش تولید برق با ظرفیت گاز طبیعی در سال 2002 بوده است، یعنی زمانی‌که از 100 مگاوات فراتر رفت و حدود 65 درصد مجموع ظرفیت اضافی سالانه را تشکیل داد.

تولید برق با گاز سوزان سوخت جایگزین

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، ظرفیت نصب شده تاسیسات تولید برق با گاز طبیعی با وجود کاهش سرعت سالانه همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهد. گاز از این نظر با ذغال سنگ‌متفاوت است، چراکه در مورد ذغال‌سنگ این ظرفیت کاهش می یابد.

در ادامه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «با این حال، تقاضا برای گاز طبیعی در بخش تولید برق از هم‌اکنون تا سال 2050 کاهش می‌یابد و این کاهش به صورت ویژه در دهه 2023 بسیار زیاد خواهد بود زیرا در آن زمان در تاسیسات تولید برق با گاز سوزان سوخت جایگزین در مقیاس زیاد شروع می‌شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی تاکید کرد، در اقتصادهای پیشرفته، افزایش تقاضای گاز طبیعی که در سال 2021 مشاهده شد، چندان دوام نیاورد و در سال بعد به زیر سطح قبل از همه‌گیری کرونا کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، میزان تقاضا تا سال 2030 به کاهش ادامه خواهد داد و رشد مداوم در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه را جبران خواهد کرد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/xzuf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا