اقتصاد بین الملل

آینده ناگزیر اقتصاد ترکیه / تضعیف لیر و سخت تر شدن شرایط اقتصادی برای رسیدن به تعادل

به گزارش اکوایران، بزرگترین بانک های وال استریت منتظر نتیجه انتخابات ترکیه برای پیش بینی سیاست های پولی این کشور نیستند و به اتفاق آرا پیش بینی می کنند نرخ بهره در ترکیه به سطوح بالاتر از سال ۲۰۱۸ و زمانی که لیر کاهش یافت خواهد رسید.

این دیدگاه به طور گسترده در میان تحلیلگران به اشتراک گذاشته شده. تحلیلگران سیتی گروپ انتظار دارند نرخ بهره از ۸.۵ درصد کنونی برای سه ماهه سوم به ۲۵.۵ درصد برسد.

سیاست های انقباضی که توسط بانک های جهانی در نظر گرفته شده است نشان می دهد که در سال های پیش رو اقتصاد بر سیاست غلبه خواهد کرد و این رویداد صرف نظر از نتیجه سخت ترین کارزار انتخاباتی اردوغان در این دودهه اتفاق خواهد افتاد.

چرا اردوغان به اهداف اقتصادی خود نرسید؟

بر اساس گزارش بلومبرگ اکونومیکس، هدف اقتصادی مدل اردوغان ارائه سرمایه گذاری پررونق، مازاد حساب جاری، لیر قوی تر و ثبات قیمت ها بوده که در هر چهار مورد شکست خورده و به اهداف خود نرسیده است و ما شاهد بازگشت سیاست های مالی منطقی تر خواهیم بود.

در حال حاضر اردوغان این اختیار را دارد که مستقیما رییس بانک مرکزی و اعضای کمیته سیاست پولی را منصوب و برکنار کند. کاندیدای ائتلاف اپوزیسیون ولی وعده بانک مرکزی مستقل و سیاست های پولی درست و منطقی تر را داده است.

آینده ناگزیر اقتصاد ترکیه - بانک مرکزی ترکیه

ویکتور سابو‌ مدیر سرمایه گذاری abrdn در لندن گفت که همه می دانیم که مسیر سیاست پولی کنونی ناپایدار است و با وجودی که اپوزیسیون برنامه کلان منطقی و معقولی برای اقتصاد دارد تعدیل تورم دردناک خواهد بود زیرا برای پایین آوردن تورم رشد اقتصادی محدود می شود. به عبارتی خروج از این وضعیت برای ترکیه دردناک خواهد بود.

بخش هایی از اقتصاد ترکیه در حال حاضر عمدتا بدون ارتباط با سیاست های رسمی کار می کنند. نرخ سپرده ترکیه به بالاترین حد خود در چهار سال اخیر رسیده و تفاوت آن با نرخ معیار بانک مرکزی بیشترین میزان در دهه گذشته است. بانک مرکزی ترکیه دو سال است که نرخ بهره معیار خود را افزایش نداده است و حتی زمانی که تورم در سال ۲۰۲۱ از مرز ۸۵ درصد عبور کرد این نرخ تغییر نکرد. یکی از دلایل تورم بالای ترکیه آن بود که رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۲۱ نرخ بهره معیار بانک مرکزی را نصف کرد و نرخ بهره تک رقمی شد.

سیاست گذاران پولی در ۲۷ آوریل یکبار دیگر نرخ ها را بررسی خواهند کرد و بلومبرگ اکونومیکس پیش بینی یک‌ کاهش نهایی را پیش از رای گیری ماه می دارد.

آینده اقتصادی ترکیه

پیش بینی ها از آینده اقتصاد ترکیه

سیتی گروپ پیش بینی می کند پس از انتخابات ۵۰ میلیارد دلار جریان سرمایه به دارایی های ترکیه وارد شود.

اگرچه پیروزی اپوزیسیون نشان دهنده جدایی از میراث اردوغان است ولی نشانه هایی هم وجود دارد که اگر حزب عدالت و توسعه حاکم روی کار بماند سیاست های اقتصادی تغییر خواهند کرد.

اردوغان هفته قبل اعلام کرد مهمت شیمشک وزیر دارایی سابق او که علاقه مند سیستم بازار بود در حال هدایت سیاست های اقتصادی ترکیه است او درباره جایگاه سیاسی او چیزی نگفت.

اقتصاددانان بانک BOfa آمریکا ازجمله زمرد امام اوغلو معتقدند که صرف نظر از نتیجه انتخابات ترکیه، لیر تضعیف خواهد شد و شرایط اقتصادی برای رفع عدم تعادل موجود سخت تر خواهد شد.

لینک کوتاه :

https://fesadsetiz.ir/pccf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا