بانکداری

ابلاغ قانون عملیات جدید بانکی/حذف ربا در سیستم بانکی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

30 شهریور 1362؛ ابلاغ قانون عملیات جدید بانکی / حذف ربا در سیستم بانکی

مربیان آموزش نظام بانکی بدون بهره بانک مرکزی ایران به همراه آقای نوربخش، مدیرکل بانک مرکزی با آقای میرحسین موسوی نخست وزیر ملاقات کردند.

در این ملاقات ابتدا آقای نوربخش با بیان اینکه قانون عملیات جدید بانکی روز گذشته از سوی نخست‌وزیر به سیستم بانکی سراسر کشور ابلاغ شده است، گفت: برادران و خواهران حاضر در این جلسه آمادگی کامل دارند تا قانون مزبور را به بهترین وجه اجرا کنند و انشاءا… آیین‌نامه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون نیز ظرف مهلت مقرر تقدیم هیات دولت خواهد شد.

آنگاه نخست‌وزیر طی سخنانی با اشاره به مشکلات تغییر نظام بانکی کشور و عوارض ناشی از آن گفت: ابتدای امر تصمیم‌گیری در این زمینه بسیار دشوار به‌نظر می‌آمد، ولی با توکل به خدا پیش رفتیم و با این تصمیم که باید بالاخره احکام خدا در این کشور اجرا شود، مشکلات را یکی پس از دیگری از پیش پا برداشتیم.

وی گفت: در جلسه‌ای که این تصمیم گرفته شد، اعضای شورای اقتصاد وضو گرفتند و نماز شکر به جا آوردند و این کاری که انجام شده و نیز ادامه دارد، شاید یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که دولت برداشته است. بی‌توجهی به نظام و الگوهای غربی و احیای ارزش‌های اسلامی در همه زمینه‌ها من‌جمله بانک‌ها، از اهداف انقلاب اسلامی ایران است.

نخست‌وزیر به ماهیت این دشواری‌ها و مشکلات اشاره کرد و گفت: اگر ما به ماهیت این دشواری‌ها نگاه کنیم، ابتدا مانند یک قلعه تسخیرناپذیر به‌نظر می‌آمد. اما با اعتقاد به نیرویی که این انقلاب را به‌وجود آورد و اعتقاد به اصالت‌های الهی انسانی ملتمان، این جرات را یافتیم که قدم‌های اول را برداریم و در مرحله عمل مشاهده کنیم که ماهیت مشکلات آن‌طور هم که فکر می‌کردیم، نیست.

وی افزود: البته باید این نکته را هم ذکر کنیم که حل و رفع دشواری‌ها با اعتقاد دولت و نمایندگان محترم مجلس در حذف ربا شتاب بیشتری گرفت.

آقای موسوی با اشاره به اینکه هنگام طرح این قانون در جامعه سپرده‌های مردم افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد، گفت: رشد و افزایش سپرده‌ها برای ما پرمعناست بدین دلیل که به هنگام طرح همه‌جانبه این قانون در مجلس، مردم نیز دقیقاً سیر آن را دنبال می‌کردند و به تمام وجوهش آگاه بودند. این نشان می‌دهد که ملت با آن ایمان و تیزبینی و دورنگریش نسبت به آینده این مساله اطمینان دارد. ما یقین داریم که شیوه عمل و نحوه برخورد ما با مردم و اجرای خوب این قانون، اعتماد مردم به نظام بانکی را بیشتر خواهد کرد.

وی گفت: امروز نوعی از فعالیت بانکی و پولی در حال حاکم شدن در کشور است که در جهان بی‌نظیر می‌باشد. اینها طلایه‌های آن چشم‌انداز وسیعی است که جلوی ملت ما است و آن چشم‌انداز را انقلاب باز کرده است.

نخست‌وزیر در ادامه سخنانش به تصمیم دولت در زمینه اجرای احکام الهی در جامعه اشاره و اظهار کرد: اقدام بزرگ حذف ربا در سیستم بانکی نشان‌دهنده این است که دولت مصمم است در کشور احکام الهی پیاده شود. این مساله ضربه‌ای است به شایعه‌پراکنانی که اجرای احکام الهی را غیرممکن جلوه می‌دهند و اجرای آن را عملی نمی‌دانند.

نخست‌وزیر گفت: امروز یکی از پیچیده‌ترین اقدامات دولت در جامعه، حذف ربا و تحول یک سیستم بانکی می‌باشد که به یاری خداوند متعال این حکم الهی در حال اجرا و پیاده شدن است و این درواقع اثبات این حقیقت است که امکان پیاده شدن احکام خدایی در هر شرایطی وجود دارد.

آقای موسوی آثار بین‌المللی و سیاسی حذف ربا و تحول سیستم بانکی را برشمرد و گفت: این موضوع یقیناً اهمیت زیادی از جهت بین‌المللی اسلامی دارد. وی افزود: شما می‌دانید که در سال‌های اخیر طرح‌ها و مطالعات پیشنهادی ازسوی بعضی محققان اسلامی در زمینه بانک‌های اسلامی ارائه شده که عملاً در هیچ کدام از کشورهای اسلامی پیاده نشده است؛ چراکه تنها یک کشور با نظام اسلامی می‌تواند نظام بانکی اسلامی داشته باشد و این برای اولین بار است که نظامی می‌خواهد اسلامی کردن بانک‌ها را با گستردگی همه‌جانبه اجرا کند و آثار سیاسی این مساله کمتر از آثار اقتصادی‌اش نخواهد بود.

مهندس موسوی گفت: کارکنان بانک‌ها نیز از این به بعد احساس خواهند کرد که در روابطی داخل شده‌اند که آن روابط چهره عبادی-اسلامی و الهی دارد و این خود بزرگترین پاداشی که سیستم بانکی ما از تلاشی که کرده، می‌گیرد. من یقین دارم که اجرای این قانون، غیر از آن آثاری که اشاره کردم در داخل خود بانک و در تنظیم روابط اسلامی میان کارکنان بانک‌ها اثرات بسیار مبارکی به جا خواهد گذاشت و افراد احساس خواهند کرد که همسو با ملت حرکت می‌کنند.

۳۰ شهریور 1382؛ قرارداد پلت‌فرم مشترک ایران با رنو-نیسان آبان نهایی می‌شود

یک مقام مسوول در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد که قرارداد پلت‌فرم مشترک در ماه اکتبر (آبان‌ماه جاری) نهایی، امضا و مبادله می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر گفت‌وگوها در این مورد بین ایران و شرکت «رنو-نیسان» با جدیت ادامه دارد و تاکنون در روند مذاکرات هیچ گونه خللی ایجاد نشده است.

این مقام مسوول افزود: تمامی خواسته‌های ایران که در تفاهم‌نامه ۲۵ اسفند سال گذشته بین طرفین امضا و مبادله شد، در قرارداد نهایی نیز مندرج خواهد بود.

وی شایعات مربوط به امتناع «رنو-نیسان» از همکاری در مورد صادرات خودروها که براساس پلت‌فرم مشترک تولید خواهند شد را تکذیب کرد و گفت: متن قرارداد و جزئیات آن پس از امضا و مبادله منتشر خواهد شد.

گفتنی است؛ در تفاهم‌نامه مذکور مقرر شد براساس این پلت‌فرم، سالانه 500 هزار دستگاه خودرو جدید تولید شود که حدود 150 هزار دستگاه را شرکت رنو-نیسان به بازارهای صادراتی عرضه کند.

روسیه با اوکراین موافقتنامه «فضای مشترک اقتصادی» امضا کرد

موافقتنامه ایجاد فضای مشترک اقتصادی به وسیله روسای‌جمهور روسیه، بلاروس، اوکراین و قزاقستان در اجلاس رهبران جامعه همسو و امضا شد.

رهبران 12 کشور عضو جامعه همسود در اجلاس سران در شهر یالتا در جمهوری اوکراین شرکت و در مورد مهم‌ترین مسائل جامعه به تبادل‌نظر پرداختند.

در موافقتنامه امضا‌شده میان روسای 4 کشور جامعه همسود ایجاد شرایط مساعد لازم برای تحکیم پیوندهای تجاری و اقتصادی در نظر گرفته شده است. این موافقتنامه تنها پس از گذراندن مراحل قانونی در چهار کشور اعتبار می‌یابد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنان پس از امضای موافقتنامه ضمن سودمند خواندن آن، گفت: ایجاد فضای مشترک اقتصادی به کاهش بار اضافی زیربنایی در تولید، حمل و عرضه کالاهای صنعتی و کشاورزی کمک کرده و منجر به افزایش توانایی رقابت کالاهای تولیدی کشورهای شرکت‌کننده در آن خواهد شد.

لئونید کوچما، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در مورد امضای این موافقتنامه گفت: این سند امکان ایجاد مناطق آزاد تجاری را فراهم می‌سازد.

30 شهریور 1392؛ تمایل اوباما به دیدار با روحانی

با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و تصمیم روحانی برای شرکت در این اجلاس و تبادل پیام‌های مثبت میان ایران و آمریکا، احتمال دیدار روحانی و اوباما بیش از پیش قوت گرفته است تا جایی که یکی از مقامات آمریکایی گفته حاضر است بر سر دست دادن دو رئیس‌جمهور شرط ببندد. احتمال دیدار اوباما و روحانی و نتیجه مثبت این دیدار زمانی بیش از پیش قوت گرفت که حسن روحانی در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست بار دیگر بر مواضع ایران درخصوص در پیش گرفتن تعامل سازنده با جهان تاکید کرد.

گفت‌و‌گوی روحانی با شبکه ان‌بی‌سی هم بازتاب‌های متفاوتی میان سران و مقامات کشورهای مختلف بر جای گذاشته است تا جایی که وزیر امور خارجه آمریکا با مثبت ارزیابی کردن اظهارات روحانی در این گفت‌و‌گو اعلام کرد: روحانی در این مصاحبه نشانه‌های مثبتی را درباره این احتمال بیان کرده است. به گفته وی، اوباما تمایل به برگزاری مذاکرات دوجانبه با ایرانیان دارد به شرط اینکه ایرانیان در پاسخ به جامعه بین‌المللی جدی باشند.

کاخ سفید هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد: اگر ایران در سیگنال‌هایی که درباره موضوع هسته‌ای داده است جدی باشد، احتمال دارد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با حسن روحانی، رئیس‌جهور ایران هفته آینده در نیویورک دیدار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا