دسته‌بندی نشده

ارزش مبادلات تجاری ایران با عربستان بالاتر از امارات

 پایگاه خبری العربی الجدید در یادداشتی آورده است که یکی از شاخص‌های توسعه و تحکیم روابط عربستان و ایران در تصمیم ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور است.

این رسانه به اشاره به مطرح شدن ایده تشکیل اتاق بازرگانی مشترک بین تهران و ریاض از سوی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی ایران در کمتر از یک ماه پس از امضای توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران- ریاض نوشت: در همین راستا، بخش خصوصی ایران اقداماتی را برای تقویت روابط اقتصادی با عربستان سعودی و آغاز مبادله هیأت‌های تجاری به منظور تقویت تبادلات تجاری بین دو کشور با تمرکز بر چندین بخش به ویژه نفت و مواد غذایی آغاز کرده است.

العربی الجدید در ادامه به نقل از فایننشال تریبون، روزنامه انگلیسی زبان چاپ تهران نوشت: تهران به حمایت عربستان سعودی در چندین بخش، به ویژه در بخش نفت نیاز دارد، زیرا ایران تولیدکننده بزرگ نفت است، اما بسیاری از پالایشگاه‌های ایران قدیمی هستند.

تعمیق روابط اقتصادی عربستان با ایران

این رسانه قطری بر اساس گزارش فایینشال تریبون افزود: عربستان سعودی نیز به تخصص ایرانیان در زمینه بهبود بهره وری انرژی و تنوع بخشیدن به منابع خود نیاز دارد و تعمیق روابط اقتصادی با ایران باعث تقویت حرکت عربستان سعودی به سمت استقلال دور از نفوذ آمریکا در سیاست‌های خارجی خود، می‌شود که این موضوع با منافع راهبردی تهران نیز گره خورده است و یک اشتراک در دیدگاه بین دو کشور پس از چند دهه اختلاف محسوب می‌شود.

در همین خصوص عامر الشوبکی، کارشناس اقتصادی اردنی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین عربستان سعودی و ایران نشان دهنده تکمیل و تحکیم احیای کامل روابط دو کشور است و مطمئناً برای طرف ایرانی بیشتر از طرف سعودی سود خواهد داشت، زیرا رقابت پذیری کالاهای ایرانی از نظر پایین بودن قیمت از کالاهای عربستانی بیشتر است.

فراتر رفتن ارزش مبادلات تجاری ایران و امارات

وی افزود: ارزش مبادلات تجاری عربستان و ایران در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار بوده و پس از قطع روابط دو کشور تا سال گذشته به ارزش بسیار کمتری رسیده است؛ اما با این حال، پیش بینی می‌شود که مشارکت اقتصادی فعلی بین تهران و ریاض، اهداف و خواسته‌های تجاری هر یک از آنها را پیش ببرد و از ارزش مبادلات تجاری ایران و امارات، فراتر رود.

العربی الجدید نوشت که حتی در صورت عدم رفع تحریم‌های ایران، تهران می‌تواند از ایجاد اتاق بازرگانی مشترک با عربستان سود زیادی به دست آورد به نحوی که از طریق مشارکت با ریاض بازار بیشتری را برای محصولات ایرانی فراهم کند و از اثر تحریم ها بکاهد، علاوه بر اینکه امکان بازتولید مواد خام ایران توسط عربستان سعودی و بهره مندی از درآمد صادرات آن وجود دارد و این نقشی است که امارات نیز در حال حاضر ایفا می‌کند.

 

 

 

لینک کوتاه:                https://fesadsetiz.ir/xb4m

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا