اقتصاد بین الملل

افزایش خطر رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس داده‌های منتشر شده دیروز سه شنبه، اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی انقباضی بوده که تحت تاثیر افزایش هر چند وقت یکبار نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا و کاهش اقتصاد آلمان قرار گرفته است.

آژانس اطلاعات رسمی اتحادیه اروپا، یورواستات، اعلام کرد که اقتصاد منطقه ارز واحد که شامل ۲۰ کشور است، پس از ثبت رشد  ۰.۲ در سه ماهه دوم، طی دوره ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به میزان ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این اعداد نشان دهنده مشکلات پیش روی منطقه یورو از جمله بحران هزینه زندگی و نگرانی در مورد کاهش تقاضا در اقتصاد جهانی است.

عملکرد اقتصاد اتحادیه اروپا

بر اساس این گزارش، اگرچه منطقه یورو بر شوک‌های ناشی از اپیدمی کرونا و جنگ اوکراین غلبه کرده است، نگرانی‌ها در مورد پیامدهای اقتصادی رویارویی در خاورمیانه افزایش یافته است.

در حالی که داده‌ها حاکی از آن است که عملکرد اقتصاد اتحادیه اروپا شامل ۲۷ کشور از جمله کشورهای عضوی که از یورو استفاده نمی‌کنند، بهتر بوده و رشد سه ماهه ۰.۱ درصد را به ثبت رسانده است.

رشد اقتصاد آلمان در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۰.۱ درصد کاهش یافت، در حالی که اتریش نیز ۰.۶ درصد انقباض را ثبت کرد.

تاثیر جنگ غزه بر افزایش قیمت گاز در اروپا

در مورد فرانسه، دومین قدرت اقتصادی بزرگ اتحادیه اروپا، این کشور تنها ۰.۱ درصد رشد داشته است، در حالی که اقتصاد ایتالیا در سه ماهه سوم رکود را ثبت کرده است.

تورم قیمت مصرف کننده در منطقه یورو در اکتبر ۲۰۲۳ به ۲.۹ درصد کاهش یافت که پایین ترین نرخ از جولای ۲۰۲۱ است که شاخص ۲.۲ درصد ثبت شد.

رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته همچنین از تاثیر جنگ غزه بر افزایش قیمت گاز در اروپا و احتمال تشدید بحران کمبود گاز در زمستان پیش رو با تداوم جنگ غزه و همچنین پیامدهای قطع صادرات گاز رژیم صهیونیستی به مصر برای انتقال به اروپا گزارش دادند.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/ekha

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا