اقتصاد بین الملل

افزایش نرخ بهره آمریکا و تاثیر آن بر بازار نفت

به نقل از رویترز، قیمت نفت پس از اینکه روز گذشته بیشترین کاهش در یک ماه ثبت کرد، در معاملات امروز هم کاهش یافت، زیرا افزایش نرخ بهره آمریکا، تاثیر کاهش ذخایر نفت خام آمریکا را خنثی کرد.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و یک سنت کاهش 92.52 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 99 سنت کاهش 88.67 دلار فروخته شد که کمترین قیمت از 14 سپتامبر به شمار می‌رود.

هر دو شاخص نفتی در ساعات نخست معاملات امروز بیش از یک دلار کاهش را ثبت کرده‌اند.

کاهش رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت

تحلیلگران بانک ING در یادداشت برای مشتریان خو نوشتند: «فدرال رزرو همانطور که انتظار می‌رفت در نشست دیروز کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت. با این حال، این اقدام همچنان به عنوان یک توقف موقتی تلقی می‌شود که بر دارایی‌هایی خطر پذیری مانند نفت فشار کاهی وارد می‌کند.»

فدرال رزرو آمریکا پس از نشست کمیته بازار آزاد (FOMC) نرخ بهره را تغییر نداد اما با پیش‌بینی افزایش نرخ بهره تا پایان سال که می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت را کاهش دهد، موضع تند خود را محکم‌تر کرد.

سیاست‌گذاران فدرال رزرو همچنان می‌خواهند که محدوده نرخ بهره در سال جاری به اوج خود یعنی بین 5.50 تا 5.75 درصد برسد که یک چهارم واحد درصد بالاتر از محدوده فعلی است.

این اقدام همچنین سبب شد تا ارزش دلار آمریکا به بالاترین رقم از اوایل ماه مارس تاکنون برسد و به گرانی کالاهایی نظیر نفت برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، کمک کرد.

بازارهای انرژی به آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مورد ذخایر نفت خام این کشور واکنش چندانی نشان ندادند. این سازمان اعلام کرد، ذخایر نفت خام آمریکا مطابق با انتظارات در هفته کاهش یافته است.

برخی از تحلیلگران می‌گویند، این کاهش 2.14 میلیون بشکه در مقابل رقم 5.25 میلیون بشکه پیش‌بینی شده، کمتر از انتظار بوده است.

تمدید رشد تقاضا برای نفت و کاهش تولید

EIA در گزارش هفتگی اعلام کرد، کاهش ذخایر بیشتر ناشی از افزایش صادرات نفت بوده است، در عین حال با شروع تعمیرات سالانه پالایشگاه‌ها در پاییز، موجودی بنزین و گازوئیل نیز کاهش یافته است.

با این حال، ادامه نگرانی‌ها در مورد کمی عرضه در جهان با ورود به سه ماهه چهارم و با توجه به کم شدن ذخایر در «کوشینگ»، قطب ارسال نفت خام آمریکا به کمترین میزان از جولای 2022 و همچنین ادامه کاهش تولید کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، کاهش قیمت نفت محدود بوده است.

از طرفی بانک گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد، رشد تقاضا برای نفت و کاهش تولید تمدید شده، بازار را به سوی کمبود سوق داده و به اوپک این امکان را می‌دهد تا قیمت نفت برنت را در سال آینده بین 80 تا 105 دلار در هر بشکه نگه دارد.

این بانک سرمایه‌گذاری همچنین پیش‌بینی قیمت نفت برنت برای باقی سال را از 93 دلار به 100 دلار در هر بشکه افزایش داده است.

در عین حال، بانک انگلیسی بارکلیز با اشاره به افزایش تقاضا در چین و عربستان که تولیدش را تا پایان سال ثابت نگه داشته است، به پتانسیل افزایش 3 دلاری نسبت به پیش بینی 92 دلاری برنت در سه ماهه چهارم خود اشاره کرد.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/sg2q

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا