اقتصاد بین الملل

افزایش چندباره قیمت انرژی در ترکیه / 379 درصد افزایش در یک سال

ترکیه قیمت برق و گاز طبیعی را برای خانوارها تا حدود ۲۰ درصد و برای صنعت حدود ۵۰ درصد افزایش داد. پیش‌بینی می‌شود که این موضوع فشار تورم بر شهروندان ترکیه‌ای را بیشتر کند.

شرکت تنظیم کننده انرژی EPDK ترکیه اعلام کرد که قیمت برق خانگی را ۲۰ درصد، برق مصرفی بخش‌های عمومی و خدمات را ۳۰ درصد و برق مصرفی در صنعت را ۵۰ درصد افزایش داده است.

شرکت دولتی واردکننده انرژی BOTAS هم اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی برای مصارف خانگی را ۲۰.۴ درصد، برای مشتریان صنعتی کوچک تا متوسط ۴۷.۶ درصد برای ​​و برای کاربران صنعتی بزرگ ۵۰.۸ درصد افزایش داده است.

BOTAS  گفت که قیمت گاز مورد استفاده برای تولید برق هم ۴۹.۵ درصد افزایش یافته است.

هر دو نهاد از درگیری در اوکراین و تحولات جهانی، از جمله کاهش همه‌گیری کووید-۱۹، به عنوان دلایل افزایش قیمت‌ها یاد کرده‌اند.

ترکیه برای تامین نیاز گاز طبیعی و نفت خود تقریباً به طور کامل به واردات متکی است و تقاضای داخلی از زمان همه‌گیری COVID-۱۹ افزایش یافته است. افزایش قیمت جهانی انرژی در سال جاری و همچنین کاهش شدید لیر (۴۴ درصد در سال ۲۰۲۱ و بیش از ۲۷ درصد در سال جاری) باعث افزایش قیمت‌ها در داخل کشور شده است.

تورم ترکیه باز هم افزایش می‌یابد

بر اساس محاسبات رویترز، انتظار می‌رود افزایش قیمت گاز و برق تورم را ۰.۸ درصد افزایش دهد، در حالی که قیمت‌های صنعتی بالاتر نیز منجر به افزایش غیرمستقیم تورم می‌شود زیرا در نهایت افزایش هزینه تولیدکنندگان در قیمت نهایی مصرف منعکس می‌شود.

قیمت گاز طبیعی خانگی در سال جاری ۱۷۴ درصد و قیمت گاز صنعتی در مقیاس کوچک تا متوسط ​​۲۷۷ درصد و قیمت‌ها برای صنایع بزرگ ۳۷۹ درصد افزایش یافته است.

با این حال همانطور که شرکتBOTAS  روز پنجشنبه گفته دولت ترکیه همچنان به بیش از ۸۰ درصد قیمت گاز طبیعی برای خانوارها یارانه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا