اقتصاد بین الملل

انتظارات تورمی عامل رشد قیمت این روزهای‌‌ ارز و طلا

 بازار ارز در دو هفته اخیر روندی نوسانی دارد و قیمت دلار غیر رسمی در کانال 50 هزار تومان جاخوش کرده است‌؛ دلار در تمامی بازارها در انتهای هفته‌ای که گذشت وارد کانال 51 هزار تومان شد، قیمت دلار هرات که از سایر بازارها یعنی دلار تهران و سلیمانیه جامانده بود هم روز پنجشنبه 4 آبان، وارد کانال 51 هزار تومانی شد و در سطح 51 هزار و 150 تومان کار خود را به پایان رساند.

امروز 6 آبان نیز قیمت دلار غیررسمی بالاتر از 51 هزار و 500 تومان باز شد.

بررسی اخبار بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که اخبار مربوط به اتفاقات منطقه و جنگ مهم‌ترین خبر تاثیرگذار بر بازار ارز از نیمه مهرماه است، در حالی که دلار به مقاومت مهم و سرنوشت‌سازی رسیده است، طلای آب شده با رشد قیمت اونس جهانی، در مسیر صعودی پیشتازی می‌کند.

 

با اینکه به خاطر تعطیلی اتاق‌های معاملاتی هرات، در این بازار قیمت پشت خطی اعلام نشد، اما شنیده می‌شد قیمت دلار هرات در پشت خط 51 هزار و 400 تومان بوده است، همچنین قیمت دلار سلیمانیه در پشت خط به 51 هزار و 750 تومان رسید.

از سوی دیگر، قیمت تِتِر به افزایش خود ادامه داد و با ورود به کانال 52 هزار تومان تا 52 هزار و 300 تومان پیش‌‌روی کرد.

تحولات بین المللی و افزایش قیمت انس جهانی

به عقیده معامله‌گران، دلیل افزایش قیمت دلار در انتهای هفته به تشدید درگیری بین اسرائیل و غزه برمی‌گردد، قیمت اونس طلای جهانی نیز وارد کانال 2000 دلاری شد.

همراه با خبرهای منتشرشده، گروهی از فرصت ‌طلب‌ها از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و دست به شایعه‌ پراکنی زدند که قیمت دلار در سلیمانیه وارد کانال 52 هزار تومان شده است.

حرکت متناقض دلار و درهم در بازار

معامله‌گران می‌گویند روند روزانه دلار و درهم برعکس شده است. طی روزهای گذشته درهم روندش صعودی بود،‌ دلار نزولی، امروز دلار صعودی بود درهم نزولی، این درحالی بود که قیمت درهم امارات با گپ مثبت در ۱۴ هزار و ۲۰ تومان بازگشایی شد و برخلاف هرات با کاهش در ۱۳ هزار و ۸۸۰ تومان کار خودش را به پایان رساند.

با این قیمت درهم، دلار 50 هزار و 300 تومان برآورد می‌شود که شکاف 500 تومانی با دلار هرات دارد. دلار سلیمانیه و تهران هم با افزایش در معاملات عصر وارد کانال 51 هزار تومان شدند.

با افزایش عرضه درهم توسط بازارساز، حباب درهم کاهش یافت و به زیر صد تومان رسید که نشان می دهد در این نقطه بازار، بازارساز عرضه خود را برای جلوگیری از رشد دلار بالا برده است.

شکستن مقاومت دلار

به عقیده تحلیل‌گران فنی اگر قیمت درهم امارت بالای 14 هزار تومان تثبیت دهد، می‌توان در ادامه شاهد گشایش قیمت دلار تهران در کانال 52 هزار تومان باشیم. از نظر تکنیکالیست‌ها اگر قیمت دلار امروز بالای 51 هزار و 600 تومان تثبیت دهد مقاومت بعدی 51 هزار و 800 تومان خواهد بود.

از نظر آن‌ها مقاومت مهم قیمت دلار 52 هزار و 500 تومان است که اگر بشکند جو خرید در بازار زیاد خواهد شد، اما اگر قیمت دلار امروز زیر 51 هزار و 400 تومان تثبیت دهد حمایت پایینی آن 51 هزار و 200 تومان خواهد بود.

معامله‌گران فنی معتقدند بازارها به سمت مقاومت رفتند و اگر بالای این سطوح تثبیت بدهند می‌توانند به سمت سقف حرکت کنند. البته گروهی از معامله‌گران هم می‌گویند که بازارها با نوسانات رفت و برگشتی به بالا خواهند رفت.

اینطور که اگر بالای سطوح تثبیت بدهد رشد می‌کند و بالا می‌رود و از بالا با سر پایین می‌آید. اگر هم تثبیت ندهد از همین نواحی به سمت کف حرکت می‌کند و از آن‌جا روند شکل می‌گیرد.

رشد قیمت انس جهانی در بازاهای جهانی

در پی بالا گرفتن آتش جنگ در غزه، قیمت طلا در معاملات بازارهای جهانی برای نخستین بار در 6 ماه اخیر وارد کانال 2000 دلاری شد.

نگرانی‌‌ها در مورد گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه عامل اصلی این رشد بود و توانست اثر منفی بازدهی بی‌سابقه اوراق قرضه را خنثی کند، از زمان آغاز جنگ غزه (21 روز پیش) و با افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن، قیمت طلا حدود 9 درصد رشد داشته است، به عقیده معامله‌گران، رشد دلار همراه با انس طلا موجب شد که رشد سکه و طلای آبشده بیشتر باشد، پس اگر انس طلا در محدوده‌های فعلی تثبیت بدهد، می‌رود که سقف جدید در بازار بزند.

افزایش قیمت طلا در این ماه موجب می‌شود این فلز به طور فزاینده‌ای از یکی از پویایی‌های معاملاتی سنتی خود جدا شود؛ زیرا بازده خزانه‌داری تعدیل ‌شده بر اساس تورم نزدیک به بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته است.

با این حال، خطر سرایت درگیری به منطقه وسیع‌تری که برای عرضه جهانی انرژی حیاتی است، بازارها را متزلزل کرده است. افزایش قیمت نفت می‌تواند تورمی ایجاد کند که مهار آن برای بانک های مرکزی بدون آسیب رساندن به اقتصاد بسیار دشوار است، وضعیتی که برای طلا خوب است.

انتظار صعود در بازار ارز و سکه عامل رشد قیمت ها

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازار ارز و طلا گفت: یکی از مهمترین عواملی که باعث تغییر قیمت‌ها در بازار ارز و سایر بازارهای کشور می‌شود عامل انتظارات است، درحال حاضر، اهرم انتظارات لیدری بازار ارز را در دست گرفته است و انس جهانی طلا به برگ برنده معامله‌گران در میدان معاملات سکه و طلا تبدیل شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر برآیند نتیجه‌گیری معامله‌گران از روند بازار افزایشی باشد، تقاضای خرید افزایش می‌یابد و قیمت ها با تکیه بر اهرم افزایش تقاضای ناشی از انتظارات رشد می‌کند، در نقطه مقابل در صورتی که معامله گران تصور کنند که عوامل موثر بر بازار ارز روند دلار را نزولی خواهد کرد با تکیه بر اهرم انتظارات اقدام به عرضه دلار می‌کنند که می‌تواند قیمت دلار را کاهشی کند.

وی افزود: نگرانی‌های ژئوپولیتی در کوتاه‌مدت از میان نخواهند رفت و همین امر منجر به حمایت از قیمت طلا می‌شود.

رحیمی تاکید کرد: شاخص دلار که نشان‌دهنده بیشتر شدن ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای جهانی است و همچنین بازدهی اوراق قرضه دولتی 10 ساله آمریکا با افزایش نسبی همراه شده‌اند و همین امر بر قیمت طلا تأثیر منفی گذاشته است.

رشد قیمت سکه در بازار

طی روزهای گذشته قیمت سکه رشد شدیدی داشت و وارد کانال 29 میلیون تومان شد و 29 میلیون و 900 هزار تومان در معامله بود. قیمت طلای آبشده نیز با افزایش به بالای مرز مقاومت 10 میلیون و 650 هزار تومان رسید.

فعالان بازار می‌گویند در صورتی که بازارساز مانع صعود قیمت‌ها نشود، در شرایط کنونی سکه مرز مقاومتی 30 میلیون و 200 هزار تومان را پیش ‌روی خود دارد که با شکست این مرز در مرحله بعدی برای ورود به خاکریز 30 میلیون و 400 هزار تومان گام برخواهد داشت.

با وجودی که قیمت سکه در این هفته افزایشی بوده و بازدهی سکه به ۱.۸ درصد رسیده است ولی حباب سکه رنج شده و در پایین تر از میانگین شش ماهه، سه ماه، ماهانه و هفتگی قرار دارد.

سکه در هفته‌ای که گذشت در بازه قیمتی ۲۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان کرده‌است و در صورتی که بالای این مقاومت سرنوشت ساز تثبیت شود مقاومت محدوده ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش روی سکه قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                          https://fesadsetiz.ir/iv2i

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا