اخباراقتصاد بین المللمبارزه با فساد

بیشترین فساد اقتصادی در اسرائیل

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) تخمین می‌زند که نرخ رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال جاری به ۳ درصد و نرخ بیکاری به ۴.۳ درصد افزایش می یابد، در حالی که رشد سال گذشته ۶.۴ درصد و بیکاری ۳.۸ درصد بوده است. این سازمان انتظار دارد که نرخ رشد سال آینده ۳.۴ درصد و بیکاری ۴.۳ درصد باشد.

بر اساس گزارش این سازمان، میزان فساد در سرزمین‌های اشغالی بیشتر از کشورهای عضو این سازمان است و در این گزارش به اهمیت استقلال قوه قضاییه نیز اشاره شده و آمده است که استقلال قضایی و موازنه‌ها برای دستگاهی قوی که اعتماد به نهادها را ایجاد می‌کند و برای محیط تجاری مفید است و سرمایه‌گذاری خارجی را جذب می‌کند، حیاتی است.

اقتصاد رژیم صهیونیستی در معرض خطر جدی

این گزارش می‌افزاید که اقتصاد اسرائیل قوی است و رشد آن اندک اما همچنان پایدار است. با این حال، افزایش تورم و سیاست پولی مستند در سال گذشته خطرات را افزایش می‌دهد.

اداره تحقیقات بانک مرکزی رژیم صهیونیستی انتظار دارد که در صورت تصویب قوانین کابینه نتانیاهو برای تضعیف قوه قضائیه، رژیم صهیونیستی از افزایش خطرات، کاهش سرمایه‌گذاری و صادرات و کاهش قدرت شیکل متضرر شود.

روزنامه هاآرتص هم اعلام کرد که این تخمین‌ها نادرست نیستند، زیرا اسرائیل در حال حاضر از نشانه‌های اولیه چنین آسیب‌های اقتصادی رنج می‌برد.

از زمان اعلام اولیه طرح تضعیف قوه قضائیه، اقتصاد رژیم صهیونیستی شاهد خطرات بی سابقه بوده است، بازار سهام برخلاف آنچه در بازارهای پیشرو جهان می‌گذرد، کاهش یافته است. نرخ مبادله شیکل نیز در برابر دلار، یورو و سایر ارزها شروع به کاهش کرد.

این اتفاق در حالی رخ داده که قانون طرح قضایی هنوز تصویب نشده است. با این حال، در صورت تصویب قوانین، روند منفی اقتصادی ممکن است تسریع شود. بانک مرکزی رژیم صهیونیستی از کاهش ۱۳ درصدی نرخ مبادله شیکل هراس دارد، زیرا فشارهای تورمی را تسریع خواهد کرد و پس از رسیدن به ۴.۵ درصد در اوایل این هفته، منجر به افزایش ۲ درصدی در نرخ بهره خواهد شد.

پیش بینی خسارات زیادی برای هر خانواده صهیونیستی

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی انتظار دارد که در صورت تصویب قوانین طرح تضعیف قوه قضائیه، این رژیم خسارت اقتصادی به رقمی بین ۴۲ تا ۱۵۰ میلیارد شیکل طی سه سال متحمل شود.

به گفته اقتصاددانان، این بدان معناست که در یک سناریوی خوش بینانه، انتظار می‌رود هر خانواده چهار نفره در رژیم صهیونیستی در مدت سه سال بین ۲۵ تا ۷۶ هزار شیکل ضرر کند.

دایبی دشتنیک، اقتصاددان و مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه تل آویو گفت: این ضرر به این دلیل نیست که کسی ۲۵۰۰۰ شیکل از حساب بانکی ما سرقت کند، بلکه خانواده‌ها از طریق کاهش حقوق و دستمزدها، گران شدن خدمات و کاهش آنچه  از دولت دریافت می کنند، ضرر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا