اقتصاد بین المللویژه

تراز تجاری مثبت ایران-ترکیه در 2022

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی ۳۳ درصد رشد داشته است. ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ بالغ بر 2میلیارد و 877 میلیون دلار بوده و در مدت مشابه سال جاری به 3میلیارد و 848 دلار افزایش یافته است.

بعد از خیانت همسر چگونه رفتار کنم ؟روانشناس متخصص در زمینه خیانت

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در خصوص دلایل رشد صادرات ایران به ترکیه می گوید: ترکیه همواره جزء 5 مقصد صادراتی و ورداتی ایران شناخته می شده و در سال جاری با توجه به تقویت روابط ایران و ترکیه رشد صادرات چندان دور از ذهن نبود؛ از سوی دیگر ترکیه واسط صادراتی ایران و اروپا محسوب می شود و این امر نیز بر رشد صادرات ایران به ترکیه اثرگذار بوده است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران، عمده صادرات ایران به ترکیه شامل محصولات پتروشیمی و فرآوری شده فولاد، آهن آلات، مواد غذایی و مواد خام می شود؛ از سوی دیگر برخی کالا نیز به منظور صادرات مجدد به این کشور صادر می شوند.

لطیفی در ادامه بر این نکته تاکید می کند نکته مهم در آمار مذکور مثبت شدن تراز تجاری به نفع ایران است، چرا که در گذشته تراز تجاری ایران در مبادلات دو کشور منفی بوده است.

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۲ با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و 702 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد 507 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

رشد 4 برابری صادرات در 2022 نسبت به واردات از ترکیه

رشد واردات ترکیه از ایران در ۷ ماهه امسال نسبت به صادرات این کشور بیش از ۴ برابر بوده است. ترکیه در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی  2میلیارد و 145 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۶ درصدی داشته است. ترکیه در ماه های ژانویه تا جولای سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و 370 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

بر اساس این گزارش در جولای ۲۰۲۲ واردات ترکیه از ایران رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۲۴۱.۶۳ میلیون دلار رسیده است. صادرات ترکیه به ایران در همین ماه رشد ۱ درصدی داشته و به ۲۴۱.۲۶۸ میلیون دلار رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا