اقتصاد بین الملل

دعوای صهیونیست‌ها بر سر بودجه تامین مالی جنگ

به نقل از الجزیره، کابینه رژیم صهیونیستی شب گذشته بودجه  بی‌سابقه‌ای به ارزش هشت میلیارد دلار را برای رفع نیازهای جنگی که این رژیم از هفتم اکتبر گذشته تاکنون علیه نوار غزه به راه انداخته است، تصویب کرده است.

تلویزیون رژیم صهیونیستی  امروز سه شنبه اعلام کرد که کابینه این رژیم بودجه جدیدی به مبلغ ۳۰ میلیارد شکل (حدود ۸ میلیارد دلار) را تا پایان سال جاری برای تامین هزینه‌های جنگ تصویب کرده است.

در این بیانیه آمده است که حزب موسوم به وحدت ملی به ریاست «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ کنونی رژیم صهیونیستی که پیشتر وزیر جنگ این رژیم بود به همراه تعدادی از وزیران با این بودجه مخالف بودند.

اختلاف بین وزیران کابینه بر سر بودجه جدید اسرائیل

بر اساس این بیانیه دو وزیر حزب لیکود شامل «نیر برکات» وزیر صنعت و «اوفر آکونیس» وزیر علوم هم از این بودجه حمایت نکردند.

در گزارش تلویزیون رژیم صهیونیستی آمده که معترضان به بودجه با تداوم پرداخت بودجه به پروژه‌ها و طرح های اختصاصی احزاب شریک در کابینه به زیان هزینه‌های جنگ مخالف هستند.

اوفیر جندلمان، سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای رسانه‌های عربی،  در توئیتی اعلام کرده بود که بودجه بی سابقه ۳۰ میلیارد شکلی به کابینه ارائه خواهد شد که تمام نیازهای نظامی اسرائیل در دفاع و حمله را برآورده و از خانواده‌های افراد ربوده، مجروح و کشته شده و کسانی که از مناطق درگیری تخلیه شدند، هم حمایت می‌کند.

در همین حال روزنامه اقتصادی گلوبز امروز نوشت که اختلاف بین وزیران کابینه بر سر بودجه جدید اسرائیل علیرغم تصویب آن همچنان ادامه دارد.

کاهش بودجه تخصیص یافته به احزاب

این روزنامه با اشاره به اینکه کابینه رژیم صهیونیستی  اصلاحات پیشنهادی در بودجه عمومی این رژیم برای سال ۲۰۲۳ را به دلیل جنگ در نوار غزه تصویب کرد، گفت:  بنی گانتز و وزرای وحدت ملی به این متمم بودجه رای منفی دادند. آنها می‌گویند بودجه تخصیص یافته به احزاب ائتلاف حاکم فقط تا حدی کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، متم بودجه پس از موافقت کابینه به کمیته مالی کنست و سپس به مجمع عمومی کنست منتقل می‌شود، اما وزارت دارایی اسرائیل نگران است که  به دلیل فشار وزیران بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر برای دریافت بخشی از بودجه اضطراری، کسری بودجه افزایش یابد.

  بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم به کابینه پیشنهاد داده  یک میلیارد شکل از وجوه تخصیص یافته در بودجه اصلی به احزاب ائتلاف حاکم برای هزینه کردن در پروژه‌هایشان قطع شود.

هزینه‌های غیرنظامی ناشی از جنگ

گلوبز تشریح کرد که متمم بودجه شامل اضافه شدن ۳۰ میلیارد شکل است که ۱۷ میلیارد آن برای پوشش هزینه‌های نظامی استفاده می‌شود و ۱۳.۵ میلیارد شکل آن صرف هزینه‌های غیرنظامی ناشی از جنگ می‌شود، مثل کمک‌هایی که به خانواده‌های گریخته از مناطق جنگ می‌شود.

در همین حال وزیر صنعت رژیم صهیونیستی نخستین وزیر از حزب لیکود بود که با این متمم بودجه مخالفت کرده است و به گزارش گلوبز احتمالا وی و و وزرای دیگری نظیر وزیر ارتباطات و وزیر گردشکری هم بر نتانیاهو و وزیر دارایی فشار می‌آورند تا بودجه بیشتری را به دست آورند و در این صورت احتمالا بودجه جدید دیگری هم به زودی علاوه بر این بودجه جدید تصویب شود.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                                  https://fesadsetiz.ir/v4zm

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا