اقتصاد بین الملل

تعیین سقف گاز بحران انرژی در اروپا را بدتر می کند/احتمال سهمیه بندی گاز در اروپا

تعیین سقف قیمت گاز که این هفته اعضای اتحادیه اروپا روی آن به توافق رسیدند، می‌تواند بحران انرژی در این اتحادیه را بدتر کند و کشور‌های اروپایی را در معرض کمبود گاز قرار دهد.

کارشناسان بانک گلدمن ساکس آمریکا، اعلام کرده‌اند که طرح موسوم به “مکانیزم اصلاح بازار” که با هدف حمایت از شرکت‌ها و خانواده‌های اروپایی در برابر رشد فزاینده قیمت گاز طراحی شده، می‌تواند در عمل به افزایش تقاضا منجر و نهایتا باعث بحران کمبود بیشتر گاز در اروپا شود.

افزایش تقاضا، باعث فشار بر روند عرضه گاز به بازار جهانی خواهد شد و ممکن است مقامات اتحادیه اروپا را به سمت سهمیه‌بندی گاز سوق دهد.

از سوی دیگر دخالت اتحادیه اروپا در قیمت حامل‌های انرژی ممکن است این منطقه را در برابر دیگر رقبای آسیایی در موضع ضعف قرار دهد؛ چراکه تقاضا در چین با کاهش محدودیت‌های کرونایی رو به افزایش گذاشته است.

کارشناسان گلدمن ساکس هشدار داده‌اند که با اعمال سقف قیمت گاز در اتحادیه اروپا، واردکنندگان گاز در این اتحادیه با مشکل در تامین مواجه خواهند شد؛ چراکه اگر قیمت گاز در آسیا بالاتر باشد آن‌ها نمی‌توانند محموله‌ها را در برابر رقبای آسیایی خرید کنند.

اتحادیه اروپا و آسیا درواقع در واردات LNG با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ چراکه در هر دوی این مناطق تقاضای گاز افزایش یافته است.

طی هفته‌های گذشته و از آنجا که خریداران آسیایی در حال پر کردن انبار‌های خود برای روز‌های سرد فصل زمستان هستند، خرید LNG توسط مشتریان در این قاره افزایش یافته است. دو روز پیش بود که وزرای انرژی اتحادیه اروپا توافق کردند تا حداکثر قیمت ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت را برای گاز در سطح اروپا اعمال کنند. البته این مکانیزم اصلاح قیمت زمانی اجرا خواهد شد که به مدت سه روز در بورس گازی هلند، قیمت گاز از این رقم بالاتر باشد. این طرح از روز ۱۵ فوریه لازم‌الاجرا خواهد بود.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/dxsq

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا