قزوین

تفاهم نامه سه جانبه احداث شهرک صنعتی تخصصی خورشیدی در قزوین امضا شد

سه شنبه (۱۳ دی) اولین تفاهم نامه ساخت شهرک تخصصی خورشیدی ایران در قزوین به صورت سه جانبه فی مابین محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین، محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا و علی رسولیان معاون وزیر صمت و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به مدت ۴ سال منعقد شد.

یکی از طرح‌های سازمان ساتبا جهت گسترس نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی در استان‌های مختلف است که امروز اولین تفاهم نامه ساخت این شهرک در منطقه بویین زهرا قزوین امضا شد.

از جمله اهداف امضای این تفاهم نامه می‌توان توسعه زیرساخت‌های کشور، به ترویج بهره مندی از انرژی‌های تجدیدپذیرو پاک، حمایت از مشارکت بخش خصوصی و ایجاد همکاری و بسترسازی جهت ساخت شهرک خورشیدی به منظور ترغیب و تسهیل سرمایه گذاری متقاضیان در احداث نیروگاه اشاره کرد.

در شهرک‌های تخصصی تجدیدپذیر نیز زیرساخت‌های لازم برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی با مقیاس ۳ مگاوات ایجاد خواهد شد تاسرمایه گذاران هزینه‌های کمتری را بابت ایجاد زیرساخت‌ها متحمل شوند. شایان ذکر است که با تجمیع این نیروگاه‌های متوسط مقیاس در کنار یکدیگر هزینه احداث نیروگاه به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین امروز همایش «ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی» با حضور مدیران و معاونین سازمان ساتبا و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و معاون استاندار قزوین، در شهرک صنعتی کاسپین برگزار شد.

با توجه به نیاز صنایع به انرژی و محدودیت‌های ایجاد شده در استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از بهترین گزینه‌ها بهره مندی از انرژی پاک در صنایع است که علاوه بر کاهش آلایندگی هوا موجب جلوگیری از قطعی برق در ساعات پیک مصرف می‌شود.

به همین منظور نیز در این همایش تسهیلاتی جهت احداث نیروگاه خورشیدی از سوی معاونین و مدیران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق برای صاحبان صنایع تبیین گردید.

کمانی در همایش «ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی» گفت: استان قزوین یکی از بالاترین نرخ‌های فعلی در نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارد و در حال حاضر نیز حدود ۱۷۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در آن احداث شده که اکثرا نیروگاه بادی هستند.

او ادامه داد: امروزه روند کشور‌های پیشرفته در جهان به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است، زیرا برای استفاده از سوخت‌های فسیلی محدودیت وجود دارد به همین جهت دولت سیزدهم و وزارت نیرو تسهیلات و امکاناتی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته تا نظر سرمایه گذاران را در این حوزه جلب نماید.

رسولیان نیز بیان کرد: در گذشته مشکلی که در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر وجود داشت، بحث دریافت مجوز‌ها بود که سرمایه گذاران را نگران می‌کرد، اما خوشبختانه با توافقاتی که انجام شد استان‌هایی که ظرفیت داشتند مجوز‌های مربوطه را گرفتند که البته استان قزوین توانست زودتر کار خود را در زمینه ساخت شهرک صنعتی انرژی آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا