دسته‌بندی نشده

توجه بیشتر کارفرمایان به معیشت کارگران

چند روز گذشته بود که مهدی دربین، معاون قضایی در امور هیات عمومی و هیات های تخصصی در یک نشست خبری گفت: شکایت از مصوبه شورای عالی کار در خصوص نرخ حداقل دستمزد کارگران در هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری بررسی شد که رای به رد این شکایت داده شده است.

وی گفت: در اجرای قانون تبادل کردیم، توضیحات مجموعه شورایعالی کار را گرفتیم، پرونده به هیئت تخصصی بیمه کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری ارجاع شد و هفته‌ی گذشته بررسی صورت گرفت. طبق اطلاعات ما هیئت تخصصی شکایت را موجه ندانست و رأی به رد شکایت صادر کرد. این رأی در مراحل چاپ و انتشار قرار گرفته و به صورت رسمی ابلاغ خواهد شد.

پس از اینکه دیوان عدالت اداری  شکایت از نرخ حداقل دستمزد کارگران را رد کرد, واکنش های منفی بسیاری از سوی جامعه کارگران و فعالان این بخش دیده شد.

عقب ماندن در دو حوزه معدن و دریا

بخش عمده اعتراض کارگران نسبت به این مسئله این بود که جامعه کارگری برای تأمین معاش خود دست و پنجه نرم می کند  و پاسخگوی بخش زیادی از هزینه های زندگی خود نیستند و حتی برای اینکه بتوانند از پس هزینه ها بر بیایند,‌ به ناچار به سمت مشاغل غیررسمی و کاذب رفته اند تا درآمد بیشتری کسب کنند.

صولت مرتضوی , وزیرکار با بیان اینکه در شورای عالی کار به حداقل ها اشاره کردیم و از جامعه کارگری و کارفرمایی قدردانی می کنیم گفت:در حوزه معیشت هم به کارفرماها اعلام کردیم که حق کارگرها بیشتر است، کارفرمایان باید به معیشت کارگران توجه کنند.

وی در ادامه  با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به توسعه صنعتی و کشوری تأکید کردند، گفت: در دو حوزه اقتصاد معدن و دریا عقب هستیم، گرچه مخاطب رهبری همه ما هستیم.

مرتضوی گفت: از نظر جغرافیایی در کمترین فاصله می توانیم بیشترین بازار هدف را داشته باشیم، در کشوری زندگی می‌کنیم که بهشت معادن جهان است و از سویی خلاقیت و نوآوری نیروی کار و دانشمندان ما در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: بستر کار فراهم است، ضمن اینکه مدیریت حلقه مفقوده است و به عنوان کارگزاران مکلف هستیم که به تولید حداکثری برسیم.

نرخ امید به زندگی در ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رشد اقتصادی محصول رشد تولید است، اظهار داشت: تدبیر ما رشد اقتصادی و توقع مردم توسعه اقتصادی است که با رشد تولید محقق می شود.

وی افزود: تلاش نیروی کار مجاهدت است و توقع دولتمردان و مردم آن است که به رشد بیاندیشند و دانشگاه‌های صنعتی و دانشکده های دانش بنیان نیروی انسانی خلاق و نخبه را به هدایت کنند.

مرتضوی با اشاره به سلامت و بهداشت نیروی کار، گفت: کارهای بزرگی انجام شده است و شاخص های که سازمان بهداشت جهانی ارائه می کند نرخ امید به زندگی در ایران با سایر کشورها قابل زندگی نیست، به طوری که در ابتدای پیروزی انقلاب این نرخ 54سال بود و امروز به حدود 76سال رسیده است.

وی خاطرنشان‌کرد: خدمات و بهداشت ارزان جمهوری اسلامی در دورترین نقاط روستاها نیز عرضه می شود و بسیاری از درمان ها از طریق بیمه ها رایگان است، هرچند ممکن است در برخی نقاط سوداگری نیز انجام شود.

تلاش در کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی

وزیر تعاون، کار ‌ رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ایمنی کار وظیفه داریم، گفت: جان نیروی کار امانت است، باید به ایمنی و بهداشت کار توجه شود. کارهای بزرگی در کارگاه ها و بنگاه‌های اقتصادی مراکز بهداشتی و درمانی راه‌اندازی شده است که قابل رقابت با استانداردهای جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه باید به جسم و روان کارگران نیز توجه کرد، افزود: بهداشت روان نیز به طبیب نیاز دارد که می تواند کارگر، یا کارفرما یا مدیر خط باشد، بعضی اوقات امکان دارد کارگر مشکل داشته باشد که باید مشاوره و خدمات ارائه شود و کارفرما باید شرایط کارگر را درک کند ضمن اینکه درمان مخاطرات روحی کار بسیار بزرگی است و نباید کسی دچار آسیب شود.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/mnl2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا