اقتصاد بین الملل

توسعه بریکس به سلطه دلار

 به نقل از تاس، خبرگزاری مرکزی کره در مقاله‌ای نوشت که توسعه گروه بریکس که اتفاقا بسیاری از کشورها به دنبال عضویت در آن هستند، به سلطه دلار در بازار جهانی و متعاقبا هژمونی آمریکا پایان خواهد داد.

جونگ ایل هیونگ، کارشناس امور بین‌الملل، می‌گوید که از زمان شکل گرفتن ساختار کنونی نظام مالی جهانی، آمریکا از سلطه دلار بر بازار جهانی منتفع بوده و از این ارز به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده کرده است. پرواضح است که نظام پولی بین‌الملل بر پایه دلار در کنار قدرت نظامی آمریکا به دو ستون سلطه آمریکا بر جهان تبدیل شده است.

وی معتقد است که آمریکا در حدود یک صد سال گذشته برای حفظ سلطه دلار به عنوان ارز غالب و اصلی بازار جهانی به هر ابزار و روشی که لازم بوده متوسل شده است که از جمله این ابزارها اعمال تحریم علیه کشورهایی بوده که نسبت به آنها نگاه منفی داشته است.

اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در درگیری نظامی با اوکراین

یکی از مثال‌های واضح چنین سیاستی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در موضوع درگیری نظامی با اوکراین بوده، اما این سیاست خودساخته آمریکا در حال نتیجه دادن معکوس است و خود آمریکا را رو به زوال پیش می‌برد.

روسیه به شکل قابل توجهی وابستگی خود به دلار را از طریق جایگزین کردن ارزهای ملی در مبادلات تجاری با دیگر کشورها، کاهش داده و با پیگیری روس‌ها گروه بریکس هم در حال دنبال کردن موضوع ایجاد یک ارز واحد بین‌المللی برای جایگزین کردن دلار در مبادلات دوجانبه است.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/d5gq

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا