اقتصاد بین الملل

کاهش صادرات نفت روسیه

به نقل از رویترز، الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسیه کاهش صادرات 300 هزار بشکه‌ای نفت خود را تا پایان سال جاری میلادی برای حفظ ثبات و توازن بازار ادامه خواهد داد.

روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است که همراستا با عربستان تولید و صادرات نفت خود، جدا از کاهش تولید فعلی اوپک پلاس، کم کرده است.

عربستان نیز امروز در بیانیه جداگانه اعلام کرد، کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را برای 3 ماه دیگر تا پایان دسامبر 2023 ادامه خواهد داد.

دیپلماتیک نفتی روسیه در اوپک پلاس

نواک گفت، کاهش داوطلبانه روسیه به صورت ماهانه بازنگری خواهد شد تا با توجه به وضعیت بازار جهانی، امکان بیشتر کردن کاهش یا افزایش تولید در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد، این اقدام «علاوه بر کاهش داوطلبانه‌ای است که قبلا توسط روسیه در آوریل 2023 اعلام شده بود و تا پایان دسامبر 2024 ادامه خواهد داشت.»

به دنبال انتشار این خبر، قیمت نفت برنت برای نخستین بار از نوامبر 2022 به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید.

نوآک، دیپلمات نفتی روسیه در اوپک پلاس، هفته گذشته در یک نشست دولتی در توضیح برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای نخستین بار بدون فاش کردن جزئیات، به یک توافق جدید در مورد کاهش صادرات نفت اشاره کرد.

پوتین در یک جلسه دولتی از نوآک، دیپلمات نفتی این کشور در اوپک پلاس، در مورد توافق وی با شرکای اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت در جهان سوال کرده است و نوآک پاسخ داده است: «ما توافق کرده‌ایم اما پارامترهای اصلی جدید هفته آینده به صورت عمومی منتشر خواهد شد.»

کاهش داوطلبانه اضافی صادرات نفت

پیش از این روسیه اعلام کرده بود که در ماه آگوست 5 درصد تولید نفت خود معادل 500 هزار بشکه در روز از صادرات نفتش کم می‌کند و این رقم برای ماه سپتامبر 300 هزار بشکه در روز است.

روسیه همچنین قرار است تا پایان سال 2024، روزانه 500 هزار بشکه از تولید نفت خود کم کند.

نواک توضیح داد: «کاهش داوطلبانه اضافی صادرات نفت با هدف تقویت اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شده توسط کشورهای اوپک پلاس و با منظور حفظ ثبات و تعادل بازارهای نفت انجام می‌شود.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانانش از اواخر سال 2022 به منظور تقویت بازار محدود کردن عرضه نفت را آغاز کردند و در ماه ژوئن توافق کردند که این محدودیت تا سال 2024 تمدید شود.

اوپک پلاس قبلا بر سر کاهش تولید 3.66 میلیون بشکه‌ای توافق کرده بود که 3.6 درصد تقاضا در جهان را تشکیل می‌دهد. 2 میلیون از این کاهش تولید در سال گذشته توافق شده و 1.66 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل توافق شده و تا دسامبر 2024 ادامه دارد.

 

اوپک پلاس متشکل از کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی است که حدود 40 درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند.

عربستان در ماه جولای اعلام کرد که به صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه جدا از کاهش تولید اوپک پلاس از تولید خود کم می‌کند و این اقدام را تا ما سپتامبر ماه به ماه تمدید کرد.

به دنبال عربستان روسیه هم در ماه آگوست 500 هزار بشکه از صادرات نفت خود کم کرد و این رقم را در ماه سپتامبر 300 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/92pg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا