ویژه

دولت سیزدهم پیشگام توسعه تجارت با همسایگان شد/ ۴ مصداق تقویت دیپلماسی اقتصادی در روابط خارجی

جلیل جلالی فر؛ عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی در خصوص تلاش دولت برای حل مشکلات اقتصادی در بیش از یک سال گذشته گفت: بی شک نمی‌توان تمام معایب اقتصادی که از سال‌ها و دهه‌های قبل با مدیریت دولت‌های گذشته بلای جان اقتصاد ایران شده را به گردن این دولت انداخت، چرا که هر دولتی علی رغم اینکه خدماتی برای اقتصاد داشته سیاست گذاری‌های غلطی داشته که بدون رفع آن به دولت بعدی تحمیل شده که در نهایت به گسترده شدن دامنه مشکلات اقتصادی کشور منجر شده است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: بنده با صراحت و شفافیت عرض می‌کنم کمترین وابستگی فکری به هیچ جریانی ندارم به این خاطر می‌توانم عنوان کنم که عملکرد اقتصادی این دولت به مراتب بهتر از دولت‌های گذشته بوده است، ضمن اینکه دولت یک سال را پشت سر گذاشته است، اگر مدیریت ضد فساد و توزیع رانت و اصلاحات اساسی و ساختاری اقتصاد را همچنان در دستور کار خود داشته باشد و با همین استراتژی پیش برود  قطعا اقدامات مطلوبی نسبت به دولت‌های دیگر  در اقتصاد انجام داده و از خود به یادگار می‌گذارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به عنوان مثال در خصوص عملکرد مطلوب دولت در عرصه اقتصاد می‌توان به استراتژی همگرایی با همسایگان توسط دولت آقای رئیسی اشاره کرد چرا که هیج دولتی به این موضوع آنقدر نپرداخت و در این باره به خوبی عمل نکرد. از سوی دیگر مدیران توانمندی در راس کار قرار داده شده اند از معاون اقتصادی یا برخی از وزرا که اگر فرصت به آن‌ها داده شود سرو سامانی به اقتصاد ایران می‌دهند.

جلیل جلالی فر خاطر نشان کرد: دولت در اولین گام خود یعنی در دو ماه اول روی کار آمدن با توجه به نفوذی که در کشور‌های اوراسیا داشت توانست مسئله ترکمنستان و چالشی که آقای زنگنه به دلیل چند میلیون دلار اختلاف مالی ایجاد کرده بود را حل کند. از سوی دیگر در حال حاضر شاهد تلاش‌های دولت برای تکمیل خطوط ریلی و تسهیل حمل و نقل روسیه به هند از طریق ایران به ترکمنستان بودیم. ضمن اینکه روابط ایران و ترکمنستان بسیار عالی شده است و روابط قابل توجهی با کشور‌های حوزه آسیا مرکزی داریم.

این فعال اقتصادی افزود: بحث عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های را می‌توان یک  موفقیت بزرگ برای دولت سیزدهم عنوان کرد. امیدواریم براساس موافقت نامه‌های تنظیم شده در اوراسیا در آذرماه سال جاری شاهد امضای این موافقت نامه‌ها و توسعه تجارت خارجی باشیم چرا که کلید زدن تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا مساله بسیار مهمی است.

جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: قطع به یقین در این مدت کوتاه دولت سیزدهم فعالیت‌های مطلوبی را صورت داده و سازمان توسعه تجارت نیز در این موضوع انصافا پیشگام بوده است چرا که در این سازمان فرمول درست جوانگرایی مصداقی عینی یافته است.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم در استفاده از مدیران جوان و نخبگان جوان به موفقیت کشور و حصول نتایج مثبت منتهی می‌شود. امیدواریم مسولان کارکشته و میانسال تجارب خود را به جوانان منتقل کنند و به مدیران جوان اجازه دهند در این دولت به نفع عموم مردم برنامه ریزی کنند و سیاست گذاری داشته باشند تا در پایان چهار سال اول دولت سیزدهم شاهد تغییراتی اساسی در بدنه اقتصاد ایران باشیم.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/myd0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا