اخبار

رشد تولید لوازم خانگی در دولت سیزدهم با حذف رقیب قاچاق در بازار

صنعت لوازم خانگی در دولت سیزدهم با رشد قابل توجهی در تولید و صادرات روبرو بوده است اما کالاهای قاچاق یکی از مهمترین چالش های این صنعت است که نیاز به حمایت های دستگاه های متولی و جلوگیری از ورود غیرقانونی کالاها به کشور را دارد.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ بر اساس آخرین آمارها در دولت سیزدهم شاهد رشد تولید و صادرات لوازم خانگی هستیم به گونه ای که در سال ۱۴۰۱، ۱۶ میلیون و۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده است که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ میلیون و۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته است. همچنین سیاستگذاری برای تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ حرکت به سمت تولید ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی است.

صادرات و ارزآوری یکی دیگر از مهمترین بخش های این صنعت است که در سال ۱۴۰۲، صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری رقم خورد که نشانگر افزایش کیفیت و تولیدات در قطعات و انواع لوازم خانگی است که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی داشته است. ارزان بودن قیمت لوازم خانگی ایران متناسب با کیفیت و کمیت نیز منجر شده است که این صنعت در کشورهای دیگر نیز خواهان داشته باشد.

یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات این صنعت وجود کالاهای قاچاق لوازم خانگی در کشور است که از مرزها به صورت غیر قانونی در قالب کولبری و سایر روش ها وارد کشور می شود. به خاطر ورود قاچاق و عدم قرار گرفتن در شرایط یکسان رقابتی این کالاها در بازار گاهی از کالاهای داخلی ارزان تر و متنوع تر است که این موضوع به ضرر تولیدکنندگان این صنعت است.

طرح شناسه کالا و کدرهگیری برای شناسایی کالاهای تقلبی و قاچاق در کشور راه اندازی شده است، تولید کنندگان لوازم خانگی در راستای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی از چند سال گذشته این طرح را به صورت کامل اجرایی می کنند هر چند این طرح مزایایی داشته است ولی همچنان شاهد عرضه کالاهای قاچاق در بازار هستیم که این کالاها بدون مالیات، ارزش افزوده و هزینه گمرکی وارد کشور می شود.

عرضه ۲ میلیارد دلاری کالای قاچاق در صنعت لوازم خانگی ایران

امید فاضلی نیا، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران  با گلایه از عرضه کالای قاچاق که علاوه بر وارد کردن ضربات جدی به تولیدکنندگان داخلی، موجب ارزبری بالا نیز می شود، می گوید: در سال جاری حدود ۲ میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور عرضه شده و این در حالی است که کل حجم بازار، هفت میلیارد دلار در سال است.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، ادامه می دهد: ۳۰ درصد از هزینه تمام شده کالای تولید داخل به هزینه های مختلف از جمله مالیات، بیمه و سایر موارد اختصاص دارد در حالی که کالای قاچاق چنین پرداختی ندارد، با این اقدام، عمق ساخت داخل از بین رفته و تولید روبنایی اتفاق می افتد. در حوزه سیاست گذاری و تامین منابع، کمتر به حوزه تحقیق و توسعه و سیاست گذاری در جهت کمک به ایجاد واحدهای تحقیقاتی توجه شده است.

رشد تولید لوازم خانگی در دولت سیزدهم با حذف رقیب قاچاق در بازار

وی تاکید می کند: تولیدکنندگان لوازم خانگی در شرایط یکسان رقابتی، مشکلی با واردات کالاهای خارجی ندارد ولی وقتی این کالاها به صورت غیر قانونی وارد می شود به عنوان کالای قاچاق مشکلات جبران ناپذیری را برای این صنعت به وجود می آوردند که به نفع تولید نیست.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به موضوع واردات لوازم خانگی، اظهار می کند: واردات الزاماتی دارد؛ در ابتدا باید زمینه رقابت برای محصولات داخلی و خارجی فراهم شده و سپس موضوع واردات به شکلی جدی دنبال شود.

وی با انتقاد از اینکه تاکنون مبارزه ای عملی با کالای قاچاق و تقلبی صورت نگرفته است، بیان می کند: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آتش زدن کالای قاچاق در بازار، هم چنان شاهد عرضه این محصولات هستیم. آیا با فروش کالای قاچاق، حرمت این محصولات از بین رفته و تطهیر می شود؟ این امر برخلاف نظر رهبری بوده و خنجر زدن به پهلوی تولید توسط متولیان امر است.

فاضلی نیا، اضافه می کند: انحصار در لوازم خانگی وجود ندارد، زیرا رقابت در این عرصه بسیار شدید است، انحصار در این بازار به قبل از سال ۹۶ بازمی گردد که کالای ایرانی وجود نداشت. در حال حاضر با وجود اینکه کالای قاچاق به وفور در بازار عرضه می شود، انحصاری وجود ندارد زیرا تعداد تولید کنندگان داخلی بسیار بالا است.

وی تاکید می کند: باید یک انسجام جدی برای هزینه زا کردن قاچاق دیده شود. این صنعت نیازمند حمایت های دولت از طریق مبارزه با قاچاق، تخصیص بسته‌های حمایتی تولید و بسته حمایتی حوزه صادرات است تا بتواند هم در بخش کمیت و کیفیت تولید و نیز در بخش ارزآوری، عملکرد مثبت تری داشته باشد ضمن اینکه آمارها نشانگر رشد در تولید و صادرات این صنعت در سال ۱۴۰۲ است.

 

رشد تولید لوازم خانگی در دولت سیزدهم با حذف رقیب قاچاق در بازار

باید جلوی قاچاق در راستای حمایت از تولیدکنندگان گرفته شود

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران  با اشاره به اینکه کالاهای قاچاق در بازار وجود دارد می گوید: این کالاها به صورت غیر قانونی وارد کشور می شود از این رو برای تولیدکنندگان متضرر شده اند که باید به این موضوع رسیدگی شود.

«اکبر پازوکی» ادامه می دهد: قاچاق کالا نیز مشکلاتی را برای صنعت لوازم خانگی ایجاد کرده است که باید جلوی این کالاها گرفته شود.

وی تاکید می کند: تولیدکنندگان و عرضه کنندگان همه هزینه های مالیات، ارزش افزوده و سایر موارد را پرداخت می کنند در حالی که کسانی که کالاهای قاچاق را وارد می کنند از این هزینه ها طفره می روند با این اوصاف تولیدکنندگان دچار مشکل شده اند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران با اشاره به اینکه لوازم خانگی خارجی موجود در بازار، قاچاق است گفت: از زمانی که واردات لوازم خانگی ممنوع شده است هیچ کالایی به صورت رسمی وارد کشور نشده است بلکه این کالاهایی که در بازار وجود دارد از مبادی های غیر رسمی وارد کشور شده است.

وی تاکید می کند: این کالاهای قاچاق که در بازار وجود دارد فاقد گارانتی هستند و خریداران در صورت خراب شدن لوازم خانگی خارجی با مشکل مواجه شده‌اند. ضمن اینکه این کالاها فاقد خدمات پس از فروش اند.

مقابله با ورود کالاهای قاچاق یکی از مهمترین برنامه هاست که باید نهادهای متولی در این زمینه پیش از گذشته فعال باشند تا ورود کالاها غیرقانونی به تولید ضربه وارد نکند.

 

منبع:ایرنا

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/ava9

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا