اقتصاد بین الملل

رشد 102 درصدی ورود پول حقیقی به بورس

بازار سرمایه همچنان روند پرقدرت خود را ادامه می‌دهد و همه مقاومت‌های پیش روی شاخص‌های بورس توان ایستادن خود را در برابر قدرت رشد بازار سهام از دست داده اند.

بورس امروز نیز توانست مهمترین مقاومت پیش روی خود را از میان بردارد. ورود شاخص کل بورس به کانال جدید 2.5 میلیون واحدی نشان می‌دهد، هنوز بورس جای رشد فراوان دارد و سهامداران با درس گرفتن از بازار در سال‌های گذشته به دنبال کسب سود هستند.

عقب افتادگی بورس از سایر بازارها در دو سال گذشته، سبب شده رشد بورس از سطح یک میلیون و 600 هزار واحدی تا سطح دو میلیون و 500 هزار واحدی برسد در حالی که هنوز عطش سهامداران رفع نشده است.

.

ادامه رشد بورس

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: شاخص مسیر صعودی را با آرامش سپری می‌کند و فعالان بازار به فروش ماهانه فروردین ماه شرکت‌ها نیم نگاهی کردند. فروشی که نشان می‌دهد با وجود تعطیل بودن نیمی از اولین ماه سال، اوضاع و احوال شرکت‌ها به مراتب بهتر شده است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، تعداد زیادی از نمادهای بازار بورس تهران در فروردین ماه 1402 فروش خوبی را نسبت به ماه‌های مشابه در سال‌های گذشته رقم زده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌ها روی اعداد رُند واکنش‌های خاصی را نشان می‌دهد و شاخص بورس تهران از این موضوع مستثنی نیست. بسیاری از فعالان بازار سرمایه بر روی عدد 2 میلیون و 500 هزار واحدی یک مقاومت جدی را در نظر گرفته بودند که امروز این مقاومت شکسته شد.

جعفری تصریح کرد: از نظر تکنیکال، اندیکاتور (شاخص) RSI در شاخص کل در وضعیت هیجان بیش خرید قرار دارد و ممکن است این وضعیت برای شاخص بورس تهران همچنان ادامه دار باشد.

رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

 شاخص بورس در پایان معاملات روز سه‌شنبه نسبت به روز کاری گذشته 37 هزار و 690 واحد رشد کرد و تا سطح 2 میلیون و 518 هزار و 331 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 1.52 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 20 هزار و 434 واحدی در رقم 845 هزار و 396 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 2.48 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 577 واحدی به رقم 31 هزار و 722 واحد رسید. شاخص هم‌وزن  فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش 5 هزار و 193 واحد به سطح 153 هزار و 168 واحد رسید.

رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 38 هزار و 202 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 12 هزار و 378 میلیارد تومان بود که 32 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 20 هزار و 260 میلیارد تومان رسید.

افزایش 102 درصدی ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز سه ‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سیزدهمین روز کاری متوالی مثبت شد و هزار و 427 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به دیروز 102 درصد رشد داشته است.

امروز نماد وبصادر (بانک صادرات)، شیران (سرمایه گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران) و ثشاهد (سرمایه‌ گذاری‌ شاهد) بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، وکغدیر (بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر) و کالا (بورس کالا) اختصاص داشت.

رشد ارزش صف‌های خرید در بورس

630 نماد بورسی در پایان معاملات امروز با رشد قیمت و 131 سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات سه‌شنبه، 318 نماد صف خرید داشتند و 4 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 49 درصدی نسبت به روز قبل به 3 هزار و 338 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 46  درصدی به 22 میلیارد تومان رسید.

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/q6zr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا