اقتصاد بین الملل

روبرو شدن جهان با خطر کاهش نفت

 به نقل از الخلیج اونلاین، «هیثم الغیص» در گفت‌وگو با «اس اند پی گلوبال» با بیان اینکه صنعت نفت نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد و با شرایط مالی سخت‌تر روبه‌رو است، افزود: این بحران به دلیل انتقادهای غیرمفید و روایت‌های گمراه‌کننده درباره سوخت‌های فسیلی شدت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر مشخص است که سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاه به‌ویژه در کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD کاهش یافته است.

برای مثال آخرین پالایشگاه با ظرفیت بالا که در ایالات متحده تاسیس شده  تأسیسات «ماراتون» در لوئیزیانا است که در سال ۱۹۷۷ تولید خود را آغاز کرد.

کمترین موجودی گازوئیل و بنزین

به گفته الغیص طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پالایشگاه‌هایی با ظرفیت  سه میلیون بشکه در روز تعطیل شدند که بیشتر آنها در کشورهای OECD بودند در نتیجه، موجودی گازوئیل و بنزین در حال حاضر بسیار کمتر از میانگین پنج ساله است.

الغیص سرمایه گذاری مورد نیاز برای تزریق در بخش پالایشی نفت را ۱.۶ تریلیون دلار تخمین زد و گفت: این مهم است که این اقدامات برای جلوگیری از کمبود سوخت فوری انجام شود، زیرا تقاضا برای نفت در سال های آینده بیش از پیش افزایش خواهد یافت

سرمایه گذاری عربستان در چین

به گفته الغیص، کشورهای عضو اوپک به سرمایه گذاری هنگفت در صنعت نفت به ویژه در عملیات پالایش ادامه می دهند. نمونه‌های اخیر شامل پروژه الرویس شرکت ادنوک ADNOC امارات، پالایشگاه دانگوتا در نیجریه، پروژه سوخت‌های پاک و پالایشگاه الزور در کویت است. آرامکوی عربستان سعودی همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجهی در شرکت‌های پالایشی در چین انجام داده است.

وی افزود: همچنین باید متوجه باشیم که آینده ظرفیت پالایشی بیشتر به سمت ساخت پالایشگاه‌های پیچیده‌تر خواهد رفت.

سرمایه‌گذاری‌های جهانی در صنعت نفت

الغیص گفت: تا جایی که به اوپک مربوط می‌شود، کشورهای عضو ما از طریق سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در فناوری‌های هیدروکربن پاک، جذب کربن و همچنین در منابع انرژی تجدیدپذیر الگو هستند.

اوپک اغلب بر اهمیت تزریق بیشتر سرمایه‌گذاری‌های جهانی در صنعت نفت به موازات پروژه‌های مربوط به انرژی پاک تاکید می‌کند و به تولیدکنندگان بزرگ نفت نسبت به خطرات بزرگ آتی در مورد هجوم به سمت سوخت‌های فسیلی هشدار داده‌ است.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/8si5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا