اقتصاد بین الملل

روسیه به دنبال حذف دلار در مبادلات

 به نقل از راشاتودی، آندری کاستین، مدیرعامل بانک وی تی بی روسیه که دومین بانک بزرگ این کشور محسوب می‌شود، گفت که موضوع مکانیزم‌های پرداخت جایگزین در تجارت دوجانبه بین روسیه و کشورهای آفریقایی در نشست پیش روی روسیه ـ آفریقا مذاکره انجام شده است.

وی تأکید کرد: آمریکا از دلار شبیه یک سلاح استفاده ابزاری می‌کند و به همین دلیل است که کشورهای جهان به تدریج در حال فاصله گرفتن از دلار هستند.

کاستین تأکید کرد: تغییرات ساختاری گسترده‌ای پیش رو داریم و کشورهای آفریقایی هم در این زمینه در حال اقدام هستند. آنها از چندی پیش روند ایجاد یک سامانه تبادل اطلاعات و مبادله به ارزهای ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده‌اند و این یک مسیر مطمئن است.

سهم ارزهای ملی در مبادلات تجاری

این مقام روس گفت: سهم ارزهای ملی در مبادلات تجاری و جایگزین شدن آنها به‌جای دلار، رو به افزایش است.

روسیه و شرکای تجاری‌اش از جمله کشورهای عضو گروه بریکس شامل برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی روند جایگزین کردن دلار با ارزهای ملی در مبادلات تجاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو، سرعت بخشیده‌اند. تعدادی از کشورها هم اعلام کرده‌اند که از این روند حمایت می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اخیرا اعلام کرده که 80 درصد مبادلات تجاری با چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور به‌جای دلار به روبل یا یوآن انجام می‌شود.

 

 

 

لینک کوتاه:              https://fesadsetiz.ir/ep48

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا