اقتصاد بین الملل

صادرات سوخت به ایران توسط روسیه

 رویترز به نقل از سه منبع صنعتی و آمارهای صادراتی نوشت، روسیه امسال برای نخستین بار صادرات سوخت به ایران را از طریق راه‌آهن آغاز کرد.

روسیه و ایران که هر دو تحت تحریم قرار دارند، در حال برقراری روابط نزدیک‌تر هستند تا از اقتصاد خود حمایت کنند و تحریم‌های غرب را که هم مسکو و هم تهران آنها ناعادلانه می‌دانند، تضعیف کنند.

سالهاست ایران تحت تحریم های غرب

تحریم‌های غرب علیه محصولات نفتی روسیه به علت جنگ اوکراین، بازارهای سوخت در جهان را تغییر داده است به طوری که نفتکش‌ها مسیرهای طولانی‌تری طی می‌کنند و تامین‌کنندگان مقصدها و راه‌های عجیب و غریبی برای انتقال انتخاب می‌کنند.

ایران سال‌هاست که تحت تحریم‌های غرب قرار داد و دسترسی محدودی به بازارهای جهانی دارد.

الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه، پاییز گذشته، آغاز سوآپ محصولات نفتی با ایران را اعلام کرد اما بنا بر نوشته رویترز، ارسال واقعی محموله‌ها در سال جاری شروع شد.

رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت، روسیه در ماه‌های فوریه و مارس بیش از 30 هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران ارسال کرده است. منبع آگاه سوم نیز این معامله را تایید کرد اما نمی‌تواند حجم را تایید کند.

ارسال سوخت از طریق دریا به ایران

به نوشته این گزارش، همه این حجم از طریق خط‌آهن از روسیه و از طریق قزاقستان و ترکمنستان ارسال شده است.

یکی از منابع آگاه گفت، برخی از محموله‌های بنزین از ایران با کامیون به کشورهای همسایه نظیر عراق ارسال شده است.

به ادعای یک تاجر بازار محصولات نفتی در آسیایه میانه، با وجود اینکه ایران تولیدکننده نفت است و خود پالایشگاه دارد اما اخیرا مصرفش به ویژه در شهرهای شمالی از میزان تولید داخلی سوخت بالاتر رفته است.

به گفته دو تاجر آشنا با موضوع، روسیه حجم‌های کوچکی سوخت با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران فرستاده است.

روسیه حجم کمی از سوخت را با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران فرستاده است همانطور که در این کار را در سال 2018 نیز انجام داد.

افزایش عرضه سوخت به ایران در سال جاری

شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر تمایل دارند تا از طریق خط آهن، گازوئیل و بنزین به ایران ارسال کنند زیرا صادرات از طریق دریا با هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و سقف قیمتی اعمال‌شده توسط کشورهای G7 مواجه است.

به گفته منابع آگاه، صادرات ریلی نیز در طول مسیر با تنگناهایی مواجه است.

یکی از منابع آگاه در موضوع عرضه سوخت به ایران، گفت: ما انتظار داریم که عرضه سوخت به ایران در سال جاری افزایش یابد، اما در حال حاضر به دلیل شلوغی راه آهن شاهد مشکلات متعددی در زمینه لجستیک هستیم. این امر ممکن است از رونق (این) صادرات جلوگیری کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا