اقتصاد بین الملل

رکورد جدید تورم در منطقه یورو

بر اساس آمار منتشر شده از سوی یورواستات، اداره آمار اروپا، که روز چهارشنبه منتشر شد، تورم در منطقه یورو در ماه اوت به رکورد 9.1 درصد رسید.

بر اساس این گزارش، رقم ثبت شده از پیش بینی تحلیلگران مبنی بر نرخ تورم 9 درصدی فراتر رفته است.

رشد قیمت عمدتاً به دلیل افزایش هزینه های انرژی و مواد غذایی رخ داده است. انرژی بالاترین نرخ تورم سالانه 38.3 درصدی را ثبت کرد که اندکی نسبت به 39.6 درصد در ژوئیه کاهش نشان می‌دهد. قیمت غذا، الکل و تنباکو 10.6 درصد نسبت به 9.8 درصد در ژوئیه افزایش داشته است.

قیمت کالاهای صنعتی مانند پوشاک، لوازم خانگی و خودرو نیز در منطقه یورو نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش داشته است، در حالی که هزینه خدمات 3.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

آمار منتشر شده توسط یورواستات نشان می‌دهد که قیمت مصرف کننده در منطقه یورو در ماه اوت برای نهمین ماه متوالی افزایش بی سابقه داشته است.

داده‌ها نشان می دهد که آلمان، بزرگترین اقتصاد این منطقه، بالاترین سطح تورم خود را در نیم قرن اخیر با 8.8 درصد ثبت کرده است.

نرخ تورم در فرانسه در ماه اوت به 6.5 درصد رسید، در حالی که هزینه ها در اسپانیا 10.3 درصد افزایش یافت. استونی با 25.2 درصد با بیشترین نرخ تورم در منطقه یورو دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش قیمت ها بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشته است که نسبت به رکود قریب الوقوع در منطقه یورو هشدار دهند.

کارشناسان همچنین می گویند که بانک مرکزی اروپا احتمالاً یک بار دیگر افزایش نرخ بهره را در ماه سپتامبر اعمال خواهد کرد، و این در حالی است که طی ماه گذشته برای اولین بار در 11 سال گذشته نرخ بهره را 50 واحد افزایش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا