مالیات

شفافیت در معاملات با اجرای کامل سامانه مودیان

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، مهدی سرمست کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مزیت‌های ایجاد سامانه مودیان مالیاتی گفت: این سامانه زیرساختی برای شفافیت مالیاتی و وصول سیستمی مالیات است. اصل این سامانه برای شفافیت تعاملات تجاری میان مشاغل، اصناف و شرکت‌ها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سامانه مودیان برای محاسبه و وصول مالیات‌ها به ویژه مالیات بر ارزش افزوده کاربرد بسیاری دارد، افزود: مبنای این سامانه بر اساس صورتحساب‌های الکترونیک است و فعالیت‌های تجاری برای هر فعال اقتصادی در کارپوشه‌ای در سایت سازمان امور مالیاتی تشکیل می ‌شود و در آن کارپوشه هر فعال اقتصادی صورت‌های خرید و فروش با حلقه‌های قبل و بعد خود را منعکس می ‌کند.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون چندین میلیون صورتحساب الکترونیک صادر شده و یا در حال صدور است و حجم زیادی از معاملات وارد این سامانه شده است. به طور مثال شرکت‌های پتروشیمی خرید و فروش هم برای مواد اولیه و هم فاکتور‌های فروش و صادرات خود را در این سامانه وارد می ‌کنند و تمام معاملات شفاف به صورت صورتحساب الکترونیکی ثبت می ‌شود.

به حداقل رسیدن محاسبات و رسیدگی‏های مالیاتی

وی در ادامه در توضیح مزیت‌های این طرح گفت: اجرای این قانون زمینه‌ جعل اسناد، فساد و چانه زنی را کم می‌ کند و برخورد‌های سلیقه ‌ای در محاسبات و رسیدگی‏های مالیاتی به حداقل می ‌رسد. همچنین نیاز به نگهداری دستی فاکتور‌ها نیست و نگرانی برای مفقود شدن آن‌ها هم از بین می‌ رود.

عدم برخورد سلیقه ‌ای در محاسبه مالیات

سرمست یادآور شد:  اگر شرکت‌ها واقف به مزایای این سامانه باشند، بیشتر از این استقبال صورت می‌گیرد؛ زیرا مزایایی همچون عدم برخورد سلیقه ‌ای در محاسبه مالیات، آسان شدن فرآیند‌های حسابداری و عدم نیاز به نگهداری اسناد کاغذی از دیگر مزایای اجرای کامل این سامانه است.

لینک کوتاه:                          https://fesadsetiz.ir/fk5s

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا