بانکداری

صورت مالی XBRL، انقلابی در گزارش مالی بانک‌ ها است

حسن حیدری استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: بانک های دولتی مکلف به پرداخت وام های تکلیفی هستند که خود این امر ترازنامه آن ها را به هم می‌ریزد اما در کل بانکداری در کشور ما دارای مشکل است، که علت آن محدود بودن اختیار بانک مرکزی و بانک های دولتی است همچنین بانک‌ های خصوصی نیز تنوع منابع ندارند.

وی افزود:  بانکداری باید در کشور علمی باشد و بانکها باید ترازنامه خود را مدیریت کنند.   سرمایه بانکها دولتی بر حسب قیمت‌های جاری تضعیف شده که تأمین افزایش سرمایه این بانک ها برعهده دولت است که هم اکنون دولت، شرایط این تامین را ندارد همچنین  راهکار افزایش سرمایه بانک ها در بودجه است.

حیدری تاکید کرد: تا زمانی که تسهیلات تکلیفی بانکها از بین نرود دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی است و بانک مرکزی نیز این ماجرا را به انواع بانک های دولتی انتقال می دهد که این امر باعث ایجاد تورم  می شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با صورت های مالی XBRL گفت: در صورت های مالی XBRL هر یک از عوامل ترازنامه دارای برچسب است، که به این صورت، نهاد ناظر می‌تواند اقلام مختلف را در ترازنامه بانک‌ها با هم مقایسه کند . در شرکت های بزرگ دنیا مانند مایکروسافت و جنرال موتورز نیز از این صورت های  مالی استفاده می شود  که در کل، استفاده از این صورت های مالی به نفع  تحلیلگر و  نهاد ناظر است.

حیدری گفت: اعتباربخشی به چک باعث مهار نقدینگی و افزایش اعتبار این اوراق بهادار شده است اما می‌توانیم بگوییم معضلات چک هنوز وجود دارد.

وی بیان کرد: ساماندهی دستگاه های کارتخوان در شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی افراد خرد موثر بود، اما همه فرار مالیاتی به وسیله سامان دهی کارتخوان ها صورت نمی گیرد به عنوان مثال بعضی از افراد در ازای معامله خود، بیت کوین، زمین یا دلار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا