اقتصاد بین المللدسته‌بندی نشده

عربستان دیگر به جلب رضایت کاخ سفید اهمیتی نمی‌دهد

به گزارش گروه روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی ، یک روزنامه آمریکایی نوشت، کاهش ناگهانی تولید نفت عربستان نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان، دیگر برای جلب رضایت آمریکا که از این اقدام خشمگین شد، اهمیتی نمی‌دهد.

 وال استریت ژورنال افزود: کاهش تولید نفت توسط عربستان سعودی و متحدانش نشان داد که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی چگونه آماده است  با دنبال کردن یک سیاست ملی در زمینه انرژی و با هدف تامین مالی پروژه‌های پرهزینه برای کشورش، قضیه نگرانی‌های آمریکا را کنار گذارد.

کاهش تولید نفت در عربستان

این روزنامه افزود: تصمیم روز یکشنبه ریاض برای کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز غافلگیر کننده بود بخصوص که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در ماه فوریه به تحلیلگران صنعتی گفته بود که کشورش کاهش قیمت نفت تا حدود ۶۵ یا ۷۰ دلار در هر بشکه را تحمل خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران و مقامات سعودی  قیمت نفت برنت که یک معیار بین المللی است، از اواخر سال گذشته به دلیل ترس از رکود جهانی روند کاهشی داشته است و ماه گذشته به ۷۰ دلار در هر بشکه نزدیک شد؛ اما دوشنبه گذشته  قیمت نفت بیشترین افزایش یک روزه خود را در بیش از یک سال گذشته ثبت کرد و با ۶.۳ درصد افزایش به ۸۴.۹۳ دلار در هر بشکه رسید.

به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، این اقدام عربستان به این صورت تعبیر شده که این کشور تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا قیمت نفت را در سطحی نگه دارد که به نفع منافع ملی این کشور باشد و از سیاست «اول عربستان سعودی» حمایت کند.

این روزنامه تاکید کرد که تصمیم عربستان در کاهش تولید نفت نشانه‌هایی است مبنی بر اینکه ولی‌عهد سعودی دیگر علاقه‌ای به راضی نگه داشتن ایالات متحده ندارد و در ازای هر چیزی که به واشنگتن می‌دهد، به دنبال کسب منافع است.

وال استریت تاکید کرد که دلیل تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید، تمایل به پرداخت هزینه‌های پروژه‌های عظیم توسعه در داخل عربستان سعودی است، از جمله مرکز گردشگری جهانی در جوار دریای سرخ که به اندازه مساحت بلژیک است، با هتل‌هایی به سبک جزایر مالدیو که بر روی آب شناور هستند و همچنین پروژه شهر پیشرفته نیوم “Neum” که هزینه ساخت آن ۵۰۰ میلیارد دلار است و ۳۳ برابر بزرگتر از شهر نیویورک است.

این روزنامه اشاره کرد که تصمیم ولی‌عهد سعودی برای کاهش تولید نفت به دلیل هشدارهای برادرش، وزیر انرژی این کشور، مبنی بر این است که قیمت نفت ممکن است به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه برسد.. که این امر پروژه‌های با هزینه‌های کلان عربستان سعودی را در معرض خطر قرار می‌داد.

پیامد های سیاسی بین دو کشور

وال استریت پیش بینی کرد  که کاهش تولید نفت پیامدهای سیاسی عمده‌ای از جمله افزایش تنش‌های قابل توجه بین عربستان سعودی و ایالات متحده داشته باشد.

این روزنامه گفت که عربستان سعودی که زمانی شریک قابل اعتماد ایالات متحده بود، بیش از یک سال است که سیاست انرژی را علیه منافع واشنگتن تنظیم کرده است و کاهش اخیر در تولید نفت باعث افزایش قیمت نفت شده و به روسیه کمک می‌کند تا قیمت‌های بهتری را برای نفت خام این کشور تضمین کند.

روسیه و هشت کشور عضو اوپک پلاس روز یکشنبه به طور همزمان و غیرمنتظره از کاهش بیشتر تولید نفت به میزان حدود ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز از ماه آینده برای ایجاد ثبات در بازار جهانی انرژی خبر دادند.

کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط این کشورها در ماه می سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

در همین حال کاخ سفید روز دوشنبه  تصمیم کشورهای اوپک پلاس  برای کاهش فوری تولید نفت را غیر منطقی خواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا