اقتصاد بین الملل

فشار اوپک به بایدن/ تقابل جدی آمریکا با سعودی‌ ها آغاز شد

تنها چند هفته مانده به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آمریکا سیاست‌های یک گروه چهار حرفی به نام اوپک برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و دموکرات‌ها دردسر ساز شده است.

هفته گذشته سازمان کشور‌های صادر کننده نفت، اوپک، و متحدان نفتی این گروه موسوم به اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه اعلام کردند که تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد. این میزان کاهش تولید معادل ۲ درصد کل نفت عرضه شده به بازار جهانی در روز است.

عقب نشینی در تولید نفت با این حجم بزرگترین کاهش تولید نفت از سوی کشور‌های عمده صادر کننده نفت به بازار جهانی از زمان شیوع ویروس کرونا به بعد به شمار می‌رود.

به گزارش CNN، کاهش تولید نفت اوپک پلاس می‌تواند در روز‌های مانده به برگزاری انتخابات در آمریکا به افزایش قیمت بنزین در این کشور منجر شده و تمام تلاش‌های ماه‌های اخیر دولت آمریکا برای پایین آوردن قیمت این حامل انرژی را نقش بر آب کند.

دولت بایدن به این اقدام انتقاد کرده و می‌گوید کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس «کوته بینانه» بوده و می‌تواند به کشور‌هایی که همین حالا با بحران افزایش قیمت حامل‌های انرژی مواجه هستند آسیب بیشتر برساند.

ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، این اقدام اوپک پلاس را جاهلانه خوانده و ادعا کرده است که این اقدام به اقتصاد جهانی و به خصوص روند رشد اقتصاد‌های نوظهور آسیب خواهد زد.

قرار است اوپک پلاس، کاهش تولید نفت خود را از ماه نوامبر آغاز کند.

حسین عسکری، استاد تجارت بین الملل دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، درباره تصمیم اخیر اوپک پلاس می‌گوید از زمان آغاز ه درگیری نظامی در اوکراین متاسفانه باید بگویم که آمریکا برای آنچه که می‌خواست انجام دهد آماده نبود. این کشور به دلایل مختلف روسیه را تحریم کرد و قیمت نفت شروع به افزایش کرد. در عین حال آمریکا نفت روسیه را هم مورد تحریم قرار داد و در نتیجه نفت کمتری از سوی روسیه راهی بازار‌های نفت غرب شد.

آمریکا شبیه یک گاوچران دیوانه دیگر کشور‌ها را تحریم می‌کند

وی افزود: از سوی دیگر روسیه روند افزایش صادرات نفت خود به چین و هند را آغاز کرده و قیمت تحویل نفت خود به این کشور‌ها را هم کاهش داد. یکی دیگر از دلایل کمبود نفت پیش آمده در بازار جهانی این است که آمریکا شبیه یک گاوچران دیوانه دیگر کشور‌ها را تحریم می‌کند، به عنوان‌مثال سالهاست که ونزوئلا را تحریم کرده است.

این استاد دانشگاه جرج واشنگتن می‌گوید: عربستان با روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان حاکم جدید تلاش کرده تا به روسیه نزدیک شود؛ بنابراین زمانی که جو بایدن چند ماه پیش به عربستان سفر کرد و با وی دیدار کرد و از عربستان خواست تا تولید نفت خود را افزایش دهد با جواب منفی از سوی خاندان سعودی مواجه شد. به نظر من آمریکا با این کار آبروی خود را برد.

عسکری می‌گوید: اگرچه در آن زمان محمد بن سلمان فقط به درخواست بایدن پاسخ مثبت نداد، اما حالا در حقیقت پایش را یک قدم فراتر گذاشته و برخلاف خواسته آمریکا عمل کرده است. بن سلمان در چهارچوب اوپک که اتفاقاً به همراه روسیه سردمدار کشور‌های تولید کننده نفت است، اعلام کرده که می‌خواهند تولید نفت را کاهش دهند.

حسین عسگری در ارتباط با تاثیر اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید و عرضه نفت به بازار جهانی بر زندگی قشر متوسط مردم آمریکا گفت: با در نظر گرفتن احتمال ورود نفت بیشتر از سوی ونزوئلا، کاهش رشد اقتصاد جهانی و احتمال امضای توافق هسته‌ای با ایران و ورود بیشتر نفت این کشور به بازار جهانی، به نظر من تا پایان سال افزایش زیادی در قیمت نفت نخواهیم داشت. قیمت بنزین ۳۰ تا ۵۰ سنت به ازای هر گالن در آمریکا بالا خواهد رفت، اما مردم آمریکا یک مشکل دیگر هم دارند و آن خرید نفت سفید برای گرم کردن خانه‌ها است که قیمت آن هم افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابراین قشر متوسط مردم آمریکا هر اتفاقی بیفتد شاهد افزایش قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت خواهد بود و من فکر می‌کنم در حوزه خرید نفت سفید برای گرم کردن خانه‌ها افزایش قیمت بیشتری شاهد خواهیم بود و بنابراین قشر متوسط مردم آمریکا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

عسکری معتقد است که آمریکا باید رویکردی به مراتب سخت‌گیرانه‌تر را در قبال عربستان در پیش گیرد چرا که آمریکا تقریباً در همه حوزه‌ها تلاش کرده تا رویکرد تعاملی و منعطف را در برابر سعودی‌ها در پیش گرفته است. حالا وقت آن رسیده که با سعودی‌ها جدی‌تر برخورد شود چرا که آن‌ها هم در قبال ما رویکردی غیر منعطف داشته‌اند.

تصمیم اخیر گروه اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت با وجود مخالفت شدید آمریکا به شدت گرفتن اختلاف بین کاخ سفید و خاندان سعودی در عربستان که زمانی وفادارترین متحد آمریکا در خاورمیانه بود منجر شده است. منابع آگاه می‌گویند کاخ سفید خیلی تلاش کرد تا جلوی کاهش تولید و عرضه نفت از سوی اوپک را بگیرد.

استاد دانشگاه جرج واشنگتن می‌گوید: دولت کنونی آمریکا بدون شک سابقه بدی در ارتباط با شرکت‌های نفتی داشته و من فکر می‌کنم باید همکاری‌های پشت پرده بیشتری بین شرکت‌های نفتی و دولت آمریکا در پیش گرفته شود. چرا که واقعاً به همکاری آن‌ها نیاز است. بسیاری از افراد اعتقادی به تولید نفت شیل و انجام عملیات شکست هیدرولیک ندارند، اما احتمالاً وقت آن رسیده که نفت بیشتری تولید شود. وقت آن رسیده که تولید افزایش یابد و میتوان در همه جا تولید را بالا برد به اعتقاد من این مسئله می‌تواند بی نهایت اثربخش باشند

عسکری ادامه داد: سوءتفاهم نشود، من طرفدار شرکت‌های نفتی نیستم، اما فکر می‌کنم که شرکت‌های نفتی آمریکا فکر می‌کنند که دولت به دنبال آن است که آن‌ها را از دایره فعالیت خارج کند.

حسین عسکری می‌گوید: برخی بر این باورند که تصمیمات اوپک فقط جنبه اقتصادی دارد و برخی دیگر نیز اقدامات اوپک را صرفاً سیاسی می‌بینند. اما همواره به خصوص برای عربستان هر دو جنبه وجود داشته است.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی این عربستان و امارات هستند که تصمیمات اوپک را هدایت می‌کنند و من فکر می‌کنم آمریکا باید بفهمد که دیگر اعضا نظیر ایران و نیجریه در این مسئله نقشی ندارند. مردم آمریکا باید بدانند که چه کسی دوست شان است و چه کسی دوست نیست.

دولت بایدن امیدوار است تا بتوانند در روز‌های مانده به برگزاری انتخابات جلوی افزایش قیمت بنزین را بگیرند در این انتخابات دموکرات‌ها در تلاش هستند تا اکثریت کنگره را حفظ کنم

یکی دیگر از دلایل تقابل آمریکا موضوع کاهش عرضه نفت به بازار این است که واشنگتن در تلاش است تا در ادامه درگیری نظامی روسیه و اوکراین درآمد‌های نفتی مسکو را محدود کند.

دولت آمریکا هفته‌ها برای جلوگیری از کاهش تولید نفت اوپک پلاس لابی کرد. طی روز‌های گذشته هم مقامات بلند پایه وزارتخانه‌های خارجه، انرژی و حتی تیم اقتصادی دولت آمریکا از همتایان خارجی خود در گروه اوپک پلاس خواسته بودند تا به کاهش تولید نفت رأی منفی دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا