ویژه

مبارزه با فساد باید درست و ریشه ای پیگیری شود

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی از کرمانشاه، داوود گودرزی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور امروز در نشست منطقه‌ای قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی که با حضور استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و لرستان به میزبانی‌اش استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: برای این‌که مبارزه با فساد صورت گیرد، باید راه‌های مقابله با فساد ریشه‌یابی شود و به‌صورت درست پیگیری شود.

وی اوج تأسف در شکل‌گیری فساد اقتصادی حضور ضلع سوم در ایجاد فساد دانست و گفت: کار در آنجا اوج تأسف را ایجاد می‌کند که در کنار این بخش خصوصی و دولتی، ضلع سوم یعنی دستگاه‌های نظارتی به دلایل مختلف اعم غفلت، عدم آگاهی یا به علت همراه شدن با آن‌ها قرار می‌گیرد.

گودرزی ۷ راه‌کار برای مبارزه با مفاسد اقتصادی را نام برد و بیان کرد: کسی می‌خواهد که با فساد مقابله کند و چه مسؤولیت حاکمیتی داشته یا نداشته باشد باید این راه‌ها و ملاک‌ها را داشته باشد و در صورت عدم رعایت این 8 راهکار، مقابله با فساد به‌طور واقعی صورت نمی‌گیرد:

۱. ایجاد شفافیت

چه چیزی را برای چه کسی باید شفاف کنیم و روشن کنیم؟ سه اصل جریان‌های اقتصادی کشور را پول، کالا و خدمات تشکیل می‌دهد و در هر سه مورد از نقطه آغاز تا رسیدن به مقصد باید دستگاه‌های حاکمیت و خدماتی و نظارتی در جریان بوده و اطلاع داشته باشند و به‌نوعی باید حاکمیت بداند که یک کالا از کجا آمده و چه سیری طی می‌کند تا به مشتری و عرضه برسد و در کجا به فروش می‌رسد.

۲. تعارض منافع

راه‌های تعارض منافع باید بسته شود و در صورت نداشتن شفافیت، هرکسی ممکن است منافع خود را با انجام کار درست در تعارض ببیند زمینه بروز فساد برای او ایجاد شود و باید گفت نمی‌توان بدون درست کردن شرایط و قانون تعارض منافع که کاملاً کار حاکمیتی هست، امکان ایجادش برای مدیران و غیر ایجاد نشود. نبود قانون تعارض منافع باعث ایجاد خلل در این خصوص می‌شود.

۳. اصلاح نظارت

عمده کارهای نظارتی ما انسان‌محور هست و از ظرفیت‌های دیگر کمتر استفاده‌شده است و این محور بودن انسان می‌توان او را فریب دهد و باید نظارت مردم بر مردم، مردم بر حاکمیت و حاکمیت بر مردم را ایجاد کنیم. خیلی از مشکلات ناشی از نهادهای نظارتی وجود اصناف مختلف از جنس آن صنف هست. فرایند قانون‌گذاری و قانون‌نویسی به علت عدم وجود نظارت و عدم درست نوشتن اثری ندارد.

به‌طور مثال طرح ترافیک تهران که به‌صورت انسان‌محور اداره می‌شد که مشکلات فراوانی داشت، در قدم بعدی نظارتی بر این افراد ایجاد شد، اما ایده‌ای که باعث شد این مشکل برطرف شود استفاده از شیوه‌های جدید نظارتی مانند دوربین که هیچ انسانی در آن دخالت ندارد.

۴. اصلاح نحوه مدیریت امور در کشور

چرخش مدیران بعد از هر سمتی و گرفتن سمت جدید بدون پاسخ‌گو بودن در مقابل عملکرد گذشته‌ی فرد، باعث ایجاد احساس حاشیه امن برای برخی از مدیران می‌شود.

۵. سامانه‌ای کردن امورات در کشور

کاهش نقش انسان در مبادلات مالی و تجاری باعث بستن راه‌های ایجاد فساد می‌شود و به عبارتی امورات را سامانه‌ای کردن و به صورتی که افراد بدون دیدن هم دیگر خدمات و کاری که می‌خواهد صورت گیرد راهکاری است که هر کشوری آن را پیاده کرده است به نتیجه‌ی خوبی رسیده‌اند.

۶. انجام کارهای تربیتی و فرهنگی

تربیت نسل جدید رو باید مهم در نظر گرفت و صداقت و سخت‌کوشی را در تربیت آن ایجاد کرد و به امورات تربیتی آن‌ها توجه ویژه داشت.

۷. تقویت و تسریع در برخوردهای قضایی و فرایند قضایی

ما باید قانون را درست نوشته، صریح و دقیق بنویسیم، ضمانت اجرا برای آن ایجاد کرد و درنهایت اعمال برخورد ایجاد شود.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                                  https://fesadsetiz.ir/nf0a

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا