اقتصاد بین الملل

مصر از طریق تهاتر ارزی با عربستان و امارات به جنگ با دلار می‌رود

«یحیی الواثق بالله»، رئیس اداره نمایندگی تجاری مصر پیش‌بینی کرد که اجرای قرارداد سوآپ ارزی بین مصر و امارات در سه ماهه دوم سال آینده آغاز شود.

الواثق بالله در گفت‌وگو با کانال الشرق عربستان سعودی گفت: بانک مرکزی مصر  در سپتامبر گذشته قراردادی را با همتای اماراتی خود برای مبادله ارزهای محلی به ارزش پنج میلیارد درهم امارات  در ازای ۴۲ میلیارد پوند مصر امضا کرد و روسای بانک‌های مرکزی دو کشور درباره جزئیات این قرارداد به توافق رسیدند تا در سال آتی به اجرا گذاشته شود.

حسن عبدالله، رئیس کل بانک مرکزی  امارات هم در این خصوص گفته است این توافقنامه در چارچوب تقویت روابط نزدیک بین دو کشور در همه سطوح است که به تسهیل و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور برادر کمک می کند.

افزایش حجم مبادلات تجاری بین مصر و امارات

رئیس اداره نمایندگی تجاری مصر همچنین گفت که در جریان سفر دیروز هیات عربستان سعودی به مصر به ریاست ماجد عبدالله القصبی، وزیر تجارت عربستان سعودی و حضور شماری از بازرگانان سعودی، مصر پیشنهاد وزیر سعودی درباره استفاده از ارزهای محلی در بخشی از مبادلات تجاری دو کشور را بررسی کرد.

وی افزود: این پیشنهاد به بانک‌های مرکزی مصر و عربستان سعودی ارائه و سپس به شکل رسمی و نهایی تصویب می‌شود.

عمرو السمدونی، دبیرکل بخش حمل و نقل و لجستیک بین‌المللی اتاق بازرگانی قاهره، گفته است: قرارداد سوآپ ارزی با امارات منجر به افزایش حجم مبادلات تجاری بین مصر و امارات خواهد شد.

وی توضیح داد که این توافق فشار بر دلار در مصر را کاهش می‌دهد و در نتیجه مصر و اقتصاد مصر از آن سود زیادی خواهند برد.

حذف سلطه دلار بر اقتصاد دنیا

السمدونی توضیح داد که قرارداد سوآپ ارز بار واردات با دلار را کاهش می‌دهد و حجم مبادلات تجاری با پوند مصر و درهم امارات حدود پتج میلیارد درهم خواهد بود.

وی افزود: صادرات مصر به امارات حدود ۱.۸ میلیارد دلار و واردات آن ۲.۹ میلیارد دلار است.

مصر که در مدت اخیر با بحران ارز خارجی روبه‌روست و پوند این کشور نیمی از ارزش خود را از مارس ۲۰۲۲ از دست داده با پیوستن به جمع ائتلاف جهانی برای دلارزدایی برای حذف سلطه آن بر اقتصاد دنیا و ارتقای استقلال مالی کشورها تلاش می‌کند.

از سوی دیگر روز دوشنبه بانک مرکزی چین و بانک مرکزی عربستان سعودی نیز توافق سوآپ ارزی به ارزش ۵۰میلیارد یوآن (۶.۹۳میلیارد دلار) یا ۲۶میلیارد ریال سعودی امضا کردند.

بانک مرکزی چین گفته است که این قرارداد سوآپ ارزی تا سه سال اعتبار دارد و قابل تمدید شدن است و قرار است به تعمیق روابط مالی دو طرف کمک کرده و استفاده از ارزهای داخلی را گسترش و تجارت و سرمایه‌گذاری بین ریاض و پکن را افزایش دهد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/m8lf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا