اقتصاد بین الملل

ممانعت از صادرات نفت ایران در تحریم‌ها‌

امیرمحمد نوری‌بیات کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر پذیرفتن استانداردهای FATF بر اثرگذاری تحریم‌ها عنوان کرد: تمامی مخالفت‌ها با پذیرش استانداردها و لوایح مربوط به FATF فقط یک جمله است، اینکه پذیرش این تعهدات در شرایط تحریمی تنها منجر به اثرگذاری تحریم‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: اتفاقا انجام تکالیف FATF برای ایران هزینه داشته است، مثلا در سال 96، تعداد 400 ‌صرافی‌‌ مرتبط با ایران در جریان تبادلات اطلاعاتی با این گروه افشا شد و در زمستان سال 96 منجر به یک جهش ارزی در کشور شد. البته از جهت مسائل تحریمی بیشتر انتقادات ناظر به معاهده پالرمو است.

نوری‌بیات توضیح داد: معاهده پالرمو به دنبال انجام همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی است. پولشویی به چه معناست؟ یعنی شما یک فعالیت غیرقانونی را برای موجه کردن به روش‌هایی وارد سازوکار قانونی می‌کنید. یعنی طبق تعریف FATF دقیقا سازوکار دور زدن تحریم‌های نفتی توسط ایران مصداق پولشویی است.

دور زدن تحریم‌ها توسط ایران

کارشناس اقتصادی گفت: مقامات آمریکایی و اروپایی بارها عنوان کرده‌اند که دور زدن تحریم‌ها توسط ایران مصداق پولشویی است. یعنی پذیرش و اجرای معاهده پالرمو دقیقا بدین معناست که ایران می‌خواهد با دور زدن تحریم‌هایی که فضای تنفس برای کشور ایجاد کرده، مقابله کند.

اعمال تحریم‌های لیست‌محور آمریکا

وی ادامه داد: الان بیش از 10 سال است که ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفته اما هم تجارت خارجی ایران و هم جریان فروش نفت برقرار است. اتفاقا در سال 2010 و تا قبل از اعمال تحریم‌های لیست‌محور آمریکا، ایران بالای 2 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد درحالیکه همان زمان در لیست سیاه FATF قرار داشتیم.

افزایش صادرات نفت ایران

نوری‌بیات گفت: اتفاقا در شرایط فعلی نیز بنابر آمار موسسات معتبر خارجی، صادرات نفت ایران افزایش چشمگیری یافته و به مرز 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز رسیده است، درحالیکه ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و اتفاقا اقدامات مقابله‌ای نیز با ما انجام می‌شود.

 

 

 

لینک کوتاه:                  https://fesadsetiz.ir/ngx2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا