مطالبه گری

نامه در خصوص طرح امنیت غذایی

بسمه تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آقای دکتر قالیباف

سلام عیکم

همانطور که مستحضرید طرح «تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی» پس از بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ارجاعات متعدد به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست، سر انجام با عنوان «طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی» به تصویب رسید.

بررسی های تخصصی نشان می دهد که این طرح حاوی ایرادات و چالش های متعددی است که در ادامه به صورت مختصر به برخی از آن ها می پردازیم:

  1. در ماده (11) طرح، برخی از فعالیت‌ها همچون صنایع تبدیلی و کارخانجات مربوطه (در هر متراژی)، دامداری، ساخت استخر، انبار محصولات کشاورزی و اتاقک نگهبانی از مصادیق فعالیت کشاورزی شمرده شده و انجام آنها در اراضی کشاورزی به عنوان تغییر کاربری تلقی نشده است.

تصویب این ماده بدون تأکید بر ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز و درجه (1)، (2) و (3) کشاورزی، سبب تغییر کاربری وسیع این اراضی کشاورزی به اسم احداث تأسیسات فوق‌الذکر خواهد شد. حال آن که فعالیت های نامبرده نیاز به خاک حاصلخیز ندارد و متأسفانه در حال حاضر هم به اسم ساخت چنین سازه‏هایی سوء‌استفاده‌هایی انجام گرفته است.

لازم به ذکر است استثنا نکردن زمین‌های حاصلخیز، از اختصاص به چنین تأسیسات و فعالیت‌هایی مغایر بند «9» اصل چهل‌وسوم (43) قانون اساسی، اصل پنجاهم (50) قانون اساسی، بند «ح» از سیاست‌های کلی آمایش سرزمین، بند‌های «2» و «3» از سیاست‌های کلی منابع طبیعی و بند‌های «1» و «3» از سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی نیز تلقی می‌شود.

  1. ماده (12) و تبصره‌های آن در چند حوزه بسیار متنوع ورود پیدا کرده و از آن جایی که مکانیزم‌های قانونی مناسب برای هریک از موارد ذکر شده وجود دارد، ، « سازمان ثبت اسناد و امالک کشور اجازه داده شده برای کلیه قطعات اراضی کشاورزی که پیش از این برخالف قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت غیرقانونی تفکیک و خرد شده اند، سند مالکیت مفروز با کاربری کشاورزی صادر نماید» تصویب این ماده صرفا موجب ایجاد چندگانگی و موازی‌کاری در رسیدگی به امور شده و نه‏تنها مشکل صدور اسناد اراضی کشاورزی و اجرای حدنگار را رفع نمی‌کند، بلکه با ایجاد ابهامات متعدد، موجب آشفتگی در اجرای قوانین موجود خواهند شد. در این طرح به سازمان ثبت اسناد و امالک کشور اجازه داده شده برای کلیه قطعات اراضی کشاورزی که پیش از این برخالف قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت غیرقانونی تفکیک و خرد شده اند، سند مالکیت مفروز با کاربری کشاورزی صادر نماید این ماده به شدت زمینه را برای خردی هر چه بیشتر اراضی کشاورزی، بر خلاف جهت‏گیری کلی نظام به سمت ایجاد حد فنی در اراضی کشاورزی فراهم خواهد کرد.

همچنین این ماده دارای مغایرت با بندهای (6) و (7) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بند (28) سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، اصل (112) قانون اساسی و نظریه تفسیری شماره 5318 مورخ 24/7/1372 شورای نگهبان و همچنین بند (10) اصل سوم قانون اساسی می باشد و در صورت اجرا حفظ اراضی کشاورزی دچار مخاطره گردیده و صدمات جبران ناپذیری متوجه تولید محصولات کشاورزی در کشور شده که منتهی به وابستگی کشور به واردات کالاهای اساسی از کشورهای دیگر می‌شود.

 

  1. در بند‌ «پ» از ماده (13)، الزام فعالان بخش کشاورزی به اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به مانعی برای توسعه کسب‌و‌کار‌های کشاورزی تبدیل خواهد شد که در این راستا پیشنهاد می‌شود بر اساس کیفیت اراضی، مناطق پاک سرمایه‌گذاری (فاقد محدودیت سرمایه‌گذاری) در نواحی روستایی و عشایری مشخص شود و اصولا مشکل استعلامات برای همیشه به صورت ریشه‌ای حل شود و نیازی به صدور پروانه تاسیس نباشد. در این زمینه ذکر پنج نکته ضروری است:

الف) بر اساس قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران، هیچ رسالت و صلاحیتی برای این سازمان مبنی بر صدور مجوز‌های کسب‌وکار تعریف نشده است؛ کما اینکه این سازمان مسئولیت شکست طرح‌هایی را که مجوز می‌دهد قبول نمی‌کند. در دنیا نیز معمولا سازمان‏های نظام اعم از مهندسی و پزشکی، برای متشکل کردن، احراز صلاحیت و ساماندهی متخصصان مربوطه و دفاع از حقوق ایشان شکل می‌گیرد و نه صدور مجوز کسب‌و‌کار.

ب) این بند اختیارات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در صدور مجوز را به کل بخش که شامل حداقل 14 زیر‌بخش تخصصی شامل زراعت، باغبانی، تولید دام‌و‌طیور، صید و آبزی‌پروری، زنبور‌داری، نوغان‌داری، مکانیزاسیون، منابع طبیعی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گیاه‌پزشکی، تولید گیاهان دارویی، کشاورزی هسته‌ای، گردشگری کشاورزی، صنایع دستی روستایی و عشایری و … می‌باشند تسری داده است؛ در حالی که طبق قانون تاکنون این اختیار فقط برای صدور مجوز فعالیت‌های تولیدی دام و طیور صنعتی بوده است، آن هم در شرایطی که اصلا رسالت این سازمان صدور مجوز نیست. این امر مایه عسر و حرج برای بخش خصوصی و کاهش سرمایه‌گذاری خواهد شد. همچنین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی در حال حاضر تخصصی در زمینه کیفیت بنا و ساختمان ندارند.

پ) در حال حاضر، یکی از دلایل اصلی طولانی شدن آغاز یک کسب‌و‌کار در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، انجام استعلام از بالغ بر 16 دستگاه اجرایی است که طرح مذکور برای حل این مشکل، تدبیری نیاندیشیده است.

ت) از آنجایی که در جزء «1» از بند «پ» مشخص نیست کدام مجوز‌ها منظور است، این ابهام به صورت ضمنی به جای مقرره‌زدایی به خلق مقرره جدید منجر می‌شود؛ به گونه‌ای که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بر اساس این مقررات جدید می‌تواند اقدام به صدور مجوز نماید و در حقیقت زمینه قانونی برای الزام بخش خصوصی و تعاونی به اخذ مجوز را فراهم می‌نماید که این موضوع بر خلاف بند «5» از سیاست‌های کلی اشتغال، بند «12» از سیاست‌های کلی نظام اداری و بند‌های «8»، «11» و «20» از سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مبنی بر بهبود محیط کسب‌و‌کار، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات و رفع موانع سرمایه‌گذاری است. ضمن اینکه جرم‌انگاری برای این موضوع صورت نگرفته و مشخص نیست در صورت عدم صدور مجوز توسط سازمان مذکور چه مجازاتی برای آن می‌توان متصور بود.

ث) در جزء «3» از این بند، نوع خدماتی که دستگاه‌های اجرائی باید برای پروانه تأسیس، پروانه بهره‌برداری و پروانه بهداشتی صادره از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی ارائه نمایند مبهم است. علاوه بر این، ذکر اینکه کدام‌یک از پروانه‌های ذکر شده، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مربوط است و کدام یک به سازمان نظام دامپزشکی، در این جزء ضروری است. ضمن اینکه منوط کردن خدمات دولتی به داشتن پروانه‌های تأسیس، بهره‌برداری و بهداشتی، منجر به محرومیت بخش قابل‌توجهی از کشاورزان، به‌ویژه کشاورزان خرد، که چنین پروانه‌هایی را اخذ ننموده‌اند از دریافت خدمات دستگاه‌های اجرائی می‌شود. به عبارتی با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی به دنبال ایجاد منابع درآمدی جدید از محل مجوزها برای اعضای خود هستند، می‌توانند به استناد چنین مصوبه‌ای شروع به الزام فعالان بخش کشاورزی برای دریافت پروانه نمایند؛ کمااینکه در حال حاضر نیز به استناد تبصره (4) ماده (5) قانون نظام جامع دامپروری چنین مشکلاتی ایجاد شده است.

 

  1. در ماده 14 این طرح به بیان مسائلی پرداخته که در صورت تصویب ماده مذکور، ضمن ایجاد تقاضای سوداگرانه، زمینه‌ساز ایجاد رانت و فساد بوده و موجبات تصرف غیر‌قانونی اراضی ملی و دولتی را فراهم می‌کند؛ چرا که حتی در صورت اجرای صحیح فرایند صدور پروانه بهره‌برداری و نظارت بر استمرار فعالیت، هیچ تضمینی نیست که در این اراضی تغییر کاربری صورت نگیرد و در حقیقت سود‌آوری فعالیت‌های اقتصادی ارتباطی با مالکیت زمین ندارد. به بیان دیگر، برای انجام هرگونه فعالیت تولیدی و خدماتی، در صورت نیاز به استفاده از اراضی ملی و دولتی، الزامی برای مالکیت این اراضی وجود ندارد و انجام امور مذکور به صورت اجاره، حق بهره‌برداری بلندمدت و یا حق انتفاع هم امکان‌پذیر است. لذا انتقال سند مالکیت اراضی ملی و دولتی به قصد اجرای طر‌های تولیدی و خدماتی، به منزله ارائه مجوز برای تغییر کاربری و فروش آنها در آینده به دلیل برخورداری از ارزش افزوده زمین و مغایر با اصل (45) از قانون اساسی، مبنی‌بر اختیار حکومت اسلامی بر این اراضی است.

در پایان اظهار می‌دارد که طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی با وجود نقاط قوتی که دارد، از چالش‏های اساسی رنج می‏برد و عدم پرداختن دقیق و همه‌جانبه، منجربه عدم توفیق این طرح در تقویت تولید بخش کشاورزی خواهد شد. چرا که ایرادات متعددی که این طرح در زمینه‌هایی همچون تغییر غیر‌اصولی ساختار اجرایی بخش کشاورزی؛ زمینه‌سازی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی؛ ارائه مجوز برای واگذاری اراضی ملی و دولتی و زمین‏خواری؛ اخلال در فضای کسب‌و‌کار و دارد، موجب خسارت‏های جبران‏ناپذیر به تولید در بخش کشاورزی و نهایتا تضعیف امنیت غذایی کشور خواهد شد. همچنین تبعات چنین تهدیدی با عدم رعایت اصول عدالت اجتماعی در اجرای نامناسب توسعه کشاورزی قراردادی و همچنین محول کردن صدور مجوز‌ها به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و عدم برخورداری فعالان فاقد پروانه از خدمات دولتی، تشدید خواهد شد.

لذا می توان گفت تصویب این قانون در عمل فرصتی برای دست درازی زمین خواران به اراضی کشور می‌باشد و از آن جایی که تجربه تشکل‌های دانشجویی و نهادهای مردم نهاد مبارزه با مفاسد حاکی از آن است که پیشگیری از مفاسد از طریق عدم تصویب قوانین شبهه‌ناک و شفافیت قانون به مراتب موثرتر از شناسایی و برخورد با متخلفان پس از وقوع مفسده است؛ لذا نظر به موارد مذکور و به‌منظور جلوگیری از بروز آسیب‌ها و لطمات جدی ناشی از تبدیل مصوبه مجلس شورای اسلامی به قانون، مستدعی است دستور فرمایید اقدامات لازم در راستای اصلاح اساسی مصوبه مذکور صورت پذیرد.

 

1-قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی

2-سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت

3-سازمان بسیج رسانه ای کل کشور

4-قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن سازمان بسیج دانشجویی کشور

5 بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه

6- بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه

7- بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد ارومیه

8- بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

9- بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه ای ارومیه

10-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ارومیه

11 بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری بجنورد

12- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بجنورد

13- بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

14– بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ارومیه

15-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه

16-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده علوم دانشگاه ارومیه

17-بسیج دانشجویی دانشکده شهید مفتح دانشکده منابع طبیعی

18- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

19-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه

20-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده کشاورزی ارومیه

21-بسیج دانشجویی خواهران  شهید ابراهیم هادی دانشکده تربیت بدنی

22-بسیج دانشجویی شهید مهدی امینی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه

23-بسیج دانشجویی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه ارومیه

24-بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه دانشگاه ازاد ارومیه

25-بسیج دانشجویی دانشکده پیرا پزشکی دانشگاه ازاد ارومیه

26-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده پیرا پزشکی دانشگاه ازاد ارومیه

27-بسیج دانجویی فاطمیون خواهران دانشکده مرکزی دانشگاه ازاد ارومیه

28-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده سما دانشگاه ازاد ارومیه

29-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده فنی مهندسی دانشگاه ازاد ارومیه

30-بسیج دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

31-بسیج دانشجویی شهید اسماعیل زاده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

32-بسیج دانشجویی کوثر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

33-بسیج دانشجویی حضرت زینب دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

34-بسیج دانشجویی دانشکده پزشکی ذانشگاه علوم پزشکی ارومیه

35-بسیج دانشجویی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

36-بسیج دانشجویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

37-بسیج دانشجویی دانشکده پرستاری ذانشگاه علوم پزشکی ارومیه

38-بسیج دانشجویی نور دانشگاه پیام نور ارومیه

39- بسیج دانشجویی شهید نقشی دانشگاه پیام نور ارومیه

40-بسیج دانشجویی حضرت زینب دانشگاه پیام نور ارومیه

41-بسیج دانشجویی شهید قاظی دانشگاه فنی حرفه ای ارومیه

42-بسیج دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه فنی حرفه ای ارومیه

43-بسیج دانشجویی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی

44-بسیج دانشجویی علم و فن

45-بسیج دانشجویی شهید حسن زاده دانشگاه امام حسین

46-بسیج دانشجویی شهید دیالمه دانشگاه صنعتی ارومیه

47-بسیج دانشجوی خواهران شهیده مولانا دانشگاه صنعتی ارومیه

48-بسیج دانشجویی دانشگاه افاق

49-بسیج دانشجویی دانشگاه کمال

50-بسیج دانشجویی دانشگاه صبا

51-بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه صبا

52-بسیج دانشجوی خواهران دانشگاه افاق

53-بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه صنعتی ارومیه

54-بسیج دانشجویی دانشگاه اذرابادگان

55-بسیج دانشجویی حضرت قائم دانشگاه اراد اسلامی خوی

56-بسیج دانشجویی خواهران علامه خویی دانشگاه ازاد اسلامی خوی

57-بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه ازاداسلامی خوی

58-بسیج دانشجویی خواهران حضرت زهرا(س)دانشگاه ازاداسلامی خوی

59-بسیج دانشجویی شهید همت دانشگاه ازاد اسلامی خوی

60-بسیج دانشجویی شمس تبریزی دانشگاه ازاد اسلامی خوی

61- بسیج دانشجویی خواهران بیت الهدی دانشگاه ازاد اسلامی خوی

62-بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه پیام نور خوی

63- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه پیام نور خوی

64- بسیج دانشجویی خواهران مهدیه فنی داشنگاه ازاد اسلامی خوی

65- بسیج دانشجویی خواهران نورالهدی پرستاری دانشگاه ازاد اسلامی خوی

66- بسیج دانشجویی میثم دانشگاه ازاد اسلامی خوی

67- بسیج دانشجویی خواهران حضرت زینب دانشگاه ازاد اسلامی خوی

68- بسیج دانشجویی شهید شهریاری دانشگاه ازاد اسلامی خوی

69- بسیج دانشجویی باقرالعلوم دانشگاه ازاد اسلامی خوی

70- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه ازاد مهاباد

71- بسیج دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه ازاد مهاباد

72- بسیج دانشجویی خواهران حضرت زینب دانشگاه ازاد مهاباد

73- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه ازاد مهاباد

74- بسیج دانشجویی خواهران  حجاب دانشگاه پیام نور مهاباد

75- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه پیام نور مهاباد

76- بسیج دانشجویی شهید شهریاری دانشگاه ازاد مهاباد

77- بسیج دانشجویی شهید مفتح دانشگاه ازاد مهاباد

78- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور شاهین دژ

79- بسیج دانشجویی شهید همت دانشگاه ازاد شاهین دژ

80- بسیج دانشجویی شهید قاسم نجات دانشگاه ازاد تکاب

81- بسیج دانشجویی شهید اباصلت بیرامی دانشگاه ازاد تکاب

82- بسیج دانشجویی خواهران بنت الهدی دانشگاه ازاد میاندواب

83- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه ازاد میاندواب

84- بسیج دانشجویی شهید کاظمی دانشگاه دولتی میاندواب

85- بسیج دانشجویی شهیدمصطفی خمینی دانشگاه ازاد میاندواب

86- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور میاندواب

87- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه پیام نور میاندواب

88- بسیج دانشجویی خواهران شهید واعظی دانشگاه دولتی میاندواب

89بسیج دانشجویی شهید امینی دانشگاه ازاد میاندواب

90- بسیج دانشجویی خواهران حضرت معصومه دانشگاه پیام نور بوکان

91- بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه پیام نور بوکان

92- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه ازاد بوکان

93- بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه ازاد بوکان

94- بسیج دانشجویی خواهران حضرت فاطمه دانشگاه ازاد بوکان

95- بسیج دانشجویی خواهران حضرت زینب دانشگاه ازاد بوکان

96- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور سردشت

97- بسیج دانشجویی شهید علی صالحی دانشگاه ازاد سردشت

98- بسیج دانشجویی شهید اشرف پور دانشگاه پیام نور سلماس

99- بسیج دانشجویی ولایت دانشگاه ازاد سلماس

100- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه ازاد سلماس

101- بسیج دانشجویی خواهران شهید صفدری  دانشگاه پیام نور سلماس

102- بسیج دانشجویی معراج دانشگاه ازاد سلماس

103- بسیج دانشجویی شهید خیری داشگاه ازاد سلماس

104- بسیج دانشجویی شهید خیری دانشگاه ازاد سلماس

105- بسیج دانشجویی شهید یوسف رئدی دانشگاه ازاد ماکو

106- بسیج دانشجویی شهید علی رستمی دانشگاه پیام نور ماکو

107- بسیج دانشجویی حضرت خدیجه کبری (س) دانشگاه پیام نور ماکو

108- بسیج دانشجویی حضرت زینب (س) دانشگاه ازاد ماکو

109- بسیج دانشجویی خواهران حضرت قائم دانشگاه ازاد نقده

110- بسیج دانشجویی شهید محمد حسین کاشفی دانشگاه پیام نور نقده

111- بسیج دانشجوییخواهران  شهید محمود ساجدی دانشگاه ازاد نقده

112- بسیج دانشجویی شهید قلندری دانشگا ازاد نقده

113- بسیج دانشجویی شهید واحد حکمت دانشگاه ازاد نقده

114- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور پیرانشهر

115- بسیج دانشجویی شهدای دانجشو دانشگاه ازاد پیرانشهر

116- بسیج دانشجویی شهید شهریاری دانشگاه ازاد پیرانشهر

117- بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان ارومیه

118- بسیج دانشجویی خواهران شهید پلارک دانشگاه فرهنگیان ارومیه

119- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه ازاد ارومیه

120- بسیج دانشجویی شهید اوینی دانشگاه ازاد اومیه

121- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور چالدران

122- بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد چالدران

123- بسیج دانشجویی شهدای دانشجو دانشگاه پیام نور چابیاره

124- بسیج دانشجویی شهید رحیم پور دانشگاه ازاد چابیاره

125- بسیج دانشجویی فاطمه زهرا (س) دانشگاه پیام نور چابیاره

126- بسیج دانشجویی حضرت زینب کبری داشگاه ازاد چابیاره

127- بسیج دانشجویی شهید علم الهدی دانشگاه ازاد اشنویه

128- بسیج دانشجویی حضرت فاطمه زهرا(س) دانشگاه ازاد اشنویه

129- بسیج دانشجویی حضرت زهرا (س) دانشگاه پیام نور شوط

130- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور شوط

131-بسیج دانشجویی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه ارومیه

132- بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه

133-بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

134- بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه

135- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بجنورد

136بسیج دانشجویی دانشگاه کوثر بجنورد

137بسیج دانشجویی دانشکده های فنی و حرفه ای خراسان شمالی

138- بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی بجنورد

139-بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور آشخانه

140-بسیج دانشجویی دانشگاههای شهرستان جاجرم

141-بسیج دانشجویی دانشگاههای شهرستان شیروان

142- بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین

143-بسیج دانشجویی دانشگاههای اسفراین

144-بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

145- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

146- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان

147- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

148- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

149- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس

150- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گجساران

151- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

152- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج

153- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان(هرمزگان)

154- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد

155- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

156- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

157- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم

158- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

159- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان

160- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

161- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه

162- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

163- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم

164-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده علوم پایه دانشگاه ازاد ارومیه

165-بسیج دانشجویی دانشکده سما دانشگاه ازاد ارومیه

166-بسیج دانشجویی دانشکده مرکزی دانشگاه ازاد ارومیه

167- بسیج دانشجویی خواهران دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رونوشت :

دبیر محترم شورای نگهبان

رئیس محترم کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا