اقتصاد بین الملل

هدف قاهره از پیوستن به بریکس سقوط سلطه دلار

سفیر روسیه در قاهره به تازگی خبر داده است که مصر درخواست رسمی خود را برای پیوستن به بلوک اقتصادهای نوظهور جهان (بریکس) ارائه کرده است.

گئورگی بوریسینکو گذشته تصریح کرد: یکی از اقدامات کنونی بریکس، انجام مبادلات تجاری با ارزهای جایگزین دلار از طریق استفاده از ارزهای ملی یا ایجاد ارز مشترک است و این موضوع برای مصر بسیار مهم است.

رسانه‌های مصری نیز پیشتر از خبر امضای توافقنامه تأسیس بانک توسعه جدید وابسته به بریکس و پیوستن مصر به این بانک توسط عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور خبر دادند.

تأمین مالی زیرساخت‌ها و توسعه پایدار

کشورهای عضو بریکس بانک توسعه جدید این گروه را در سال ۲۰۱۴ با هدف تأمین مالی زیرساخت‌ها و توسعه پایدار در کشورهای عضو و سایر اقتصادهای نوظهور و کاهش وابستگی به دلار و یورو تأسیس کردند. پنج اقتصاد بریکس شامل بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

در خصوص عواملی که مصر را به پیوستن به بریکس ترغیب کرده است، یک مقام رسمی در وزارت همکاری‌های بین المللی مصر در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد که پیوستن به برجام مزایای زیادی از نظر اقتصادی به همراه خواهد داشت که مهمترین آنها بهبود شرایط تجارت خارجی، گسترش حجم صادرات محصولات داخلی، افزایش رقابت پذیری با بسیاری از کشورها و جذب سرمایه گذاری در بخش‌هایی است که هدف دولت مصر توسعه آنها است.

وی افزود: مصر امیدوار است که فشار وارد آمده بر پول ملی این کشور را در اسرع وقت کاهش دهد و در همین راستا دولت قاهره در بیش از یک مسیر حرکت می‌کند، اما موفقیت این حرکت‌ها به مواضع سیاسی آن هم بستگی دارد.

معاملات تجاری بدون دلار در مصر

این مقام مصری که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: مصر به کمک‌های آمریکا متکی بوده و روابط قوی با آن داشته است، کشوری که به شکستن سلطه دلار در معاملات تجاری بین المللی راضی نخواهد شد، اما با این حال مصری‌ها موفق شدند از طریق توافقات دوجانبه با کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین و هند، درها را به سوی معاملات تجاری بدون دلار باز کنند.

وی تصریح کرد: معاملات تجاری بدون دلار مصر در درازمدت گشایشی برای بحران اقتصادی این کشور و آماده سازی برای گنجاندن پوند در مبادلات بین المللی خواهد بود، به ویژه اینکه کشورهای بریکس نیز همین هدف یعنی رهایی از سلطه دلار و معامله با ارزهای ملی این کشورها را دنبال می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد که مصر می‌تواند از جذب سرمایه گذاری و فعال سازی قرارداد مرکوسور با برزیل(بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی ) به منظور ایجاد منطقه آزاد و احیای گردشگری بهره مند شود.

 مرکوسور یک بلوک اقتصادی در آمریکای لاتین است که هدف آن دستیابی به یکپارچگی بین کشورهای عضو است و از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۹۱ موفق شده است به یکی از بزرگترین بلوک‌های اقتصادی در جهان تبدیل شود.

«فرج فتحی فرج»، یک عضو مجلس سنای مصر نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اخبار الیوم مصر پیوستن کشورش به بریکس را گامی مهم برای درهم شکستن سلطه دلار و تقویت اقتصاد کشورش توصیف کرد و گفت: در شرایطی که مصر اغلب نیازهای غذایی خود را وارد می‌کند، پیوستن به بریکس گامی بسیار مهم است، بخصوص که این گروه ابتکاراتی را برای تغییر تجارت با ارزهای محلی و احتمالاً ایجاد یک ارز واحد در آینده به کار گرفته است.

وی افزود:  مصر نزدیک به ۸۰ درصد از کل واردات گندم خود را از روسیه و اوکراین (به ترتیب۵۰ درصد و ۳۰ درصد) وارد می‌کند و بر اساس داده‌های اخیر صادر شده توسط سازمان مرکزی آمار مصر هزینه واردات گندم این کشور بالغ بر ۴.۲ میلیارد دلار بوده است؛ این کشور همچنین ۸۰ درصد از نیاز خود به حبوبات را نیز وارد می‌کند که یک وعده غذایی اصلی برای بسیاری از مصری ها است.

نجات اقتصاد مصر با الحاق به بریکس

«اشرف حبیب» استاد اقتصاد  در دانشگاه الفیوم مصر نیز معتقد است که حرکت به سمت بریکس گام مهمی برای فروریختن سلطه دلار، تقویت اقتصاد و نجات کشوری مانند مصر است که بیشتر نیازهای غذایی خود را وارد می‌کند و مهمترین عنصر، مبادله تجارت با ارزهای محلی و چه بسا بعدها ایجاد ارز واحد است.

حبیب تاکید کرد که الحاق مصر به بریکس به این کشور اجازه می‌دهد تا از بانک توسعه این گروه به سهولت وام‌ دریافت کند و از حلقه محاصره صندوق بین المللی پول و شروط سخت آن خلاصی یابد.

(گروه  بریکس یک بانک توسعه ویژه خود دارد که هدف آن حمایت از پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار کشورهای شرکت کننده در این گروه است).

حل بحران جهانی گندم آمریکا و اروپا

«حسین الضبع» یک کارشناس اقتصادی دیگر در مصر نیز با بیان اینکه بحران جهانی غلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، قاهره را بر آن داشت تا به طور جدی به سمت بریکس حرکت کند، گفت که مصر در فوریه گذشته از توافقنامه بین المللی تجارت غلات که در سال ۱۹۹۵ بین ۳۵ کشور امضا کرد، خارج شد.

الضبع با تاکید بر اینکه این توافق، تاثیر مثبتی در کمک به مصر برای مقابله با افزایش قیمت بین المللی گندم نداشت، توضیح داد که قاهره از پایین آمدن ارزش پول این کشور در برابر دلار رنج زیادی می‌برد که این امر بر ذخایر ارزی مصر نیز تأثیر منفی گذاشته است.

وی افزود: آمریکا و اروپا در مقابله با بحران جهانی گندم در حد لازم مسئولیت پذیر نبودند و مصر تقاضای ثابت و زیادی برای گندم دارد و در عین حال در پرداخت بدهی دلاری خود تأخیر نداشته است و حالا انتظار دارد که بریکس یک جایگزین قوی و مهم در مقطع پیش رو باشد.

پایگاه خبری اقتصادنا هم اعلام کرد: قیمت اوراق قرضه بین المللی مصر پنجشنبه گذشته پس از اعلام پیوستن مصر به گروه بریکس بیش از 2 درصد کاهش یافت که  می‌تواند به تجارت با ارز محلی و کاهش وابستگی به دلار کمک کند.

این پایگاه خبری افزود: الحاق مصر به بلوک بریکس ممکن است به کاهش وابستگی به دلار آمریکا و حرکت به سمت مبادلات تجاری با ارزهای محلی یا رایج برای اهداف تجاری کمک کند. مصر در حال حاضر به دنبال استفاده از ارزهای محلی برای پرداخت هزینه واردات خود از چین، هند و روسیه است که اعضای این بلوک هستند.

پیوستن قاهره به بریکس برای پاسخ به گستاخی بلوک‌های غربی

پایگاه خبری المال نیز به نقل از نورهان الشیخ، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره آورده است دلیل تمایل بسیاری از کشورها به بریکس این است که این گروه به دلایل متعدد یکی از جذاب‌ترین گروه‌های بین المللی حال حاضر است.

الشیخ توضیح داد: از جمله این دلایل این است که گروه بریکس فرصت‌های توسعه واقعی را به کشورهای عضو بر مبنای یکسان ارائه می‌کند، بر خلاف نهادهایی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که بسیاری از کشورها را در بدهی فرو بردند و شروط سنگین تحمیل می‌کنند.

این کارشناس مصری افزود: کشورهای غربی از سر گستاخی و عدم مدارا با شروط سیاسی و اقتصادی وام می‌دهند، اما بریکس از این جهت اهمیت دارد که به تجربه توسعه هر کشور احترام می‌گذارد و بر اساس آن فرصت‌های توسعه را بر اساس مشارکت و رشد در کنار یکدیگر فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه در  بریکس، خودخواهی نمونه‌های غربی آن وجود ندارد، گفت: نمونه‌های غربی بیشتر از  اینکه منافع کشورهای در حال توسعه را بخواهند به نفع کشورهای غربی عمل می‌کنند و از همین رو بسیاری از کشورها از جمله مصر و عربستان سعودی خواهان پیوستن به بریکس هستند.

فراهم کردن فرصت‌های توسعه بریکس

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: بریکس فرصت‌های توسعه امیدوارکننده‌ای را بر اساس مشارکت و احترام به حریم خصوصی فراهم می‌کند و شروط سیاسی یا اقتصادی را تحمیل نمی‌کند و مدل یا مسیر توسعه واحدی را برای توسعه در کشورها تحمیل نمی‌کند، بلکه هر کشوری مسیر خودش را انتخاب می‌کند.

وی درباره تمایل بریکس برای انجام مبادلات تجاری با ارزهای جایگزین دلار گفت: اتکا به ارزهای محلی در تجارت بین کشورها گام بسیار مهم و رکن مهمی برای گذار به یک نظام اقتصادی عادلانه‌تر و متعادل‌تر است.

الشیخ  افزود: مرتبط کردن همه معاملات با دلار با خطراتی همراه است، زیرا به محض وقوع بحران در اقتصاد ایالات متحده، شوک‌های بسیار بزرگی را در اقتصاد جهانی و اقتصاد ملی کشورها به دنبال دارد و آمریکا از آن به عنوان ابزاری برای هژمونی و فشار سیاسی استفاده می‌کند.

استاد دانشگاه قاهره با بیان اینکه بریکس سنگ بنا و رکن اساسی جهان چندقطبی به حساب می‌آید، گفت: تک قطبی بودن یکی از ارکان آن نبود کثرت‌گرایی اقتصادی و  وجود هژمونی مطلق آمریکا بر نظام اقتصادی بین المللی و تسلط دلار است؛ از این رو گروه بریکس رهگشای این هژمونی و راه برون رفت از جهان تک قطبی و گامی بسیار مهم  در مسیر دستیابی به جهان چند قطبی است.

 

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/1jwv

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا