اخبارمالیات

واکاوی تفاوت اعتبار مالیاتی با معافیت مالیاتی

جعفر خیرخواهان درباره ‌سیاست اعتبار مالیاتی و تشویق صنایع به تحقیق و توسعه، بر توسعه ‌زنجیره‌ ارزش محصولات صنعتی در کشور تأکید و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تولیدات صنعتی در کشور رونق بگیرد و تکمیل زنجیره‌ ارزش محصولات را داشته باشیم، دولت باید مجموعه‌ای از اقدامات را در دستور کار قرار دهد و از انجام برخی کارها نیز امتناع کند.

وی ادامه داد: باید از انجام کارهای ضدتولیدی اجتناب شود و اقداماتی در راستای تشویق سرمایه گذاران به تولید و توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولات در دستور کار قرار بگیرد.

باید در عمل به سمت تولید محصولات نهایی گام برداریم تا شاهد شرایطی نباشیم که ارزش خوراکی که به صنایع می دهیم، گاهی از محصولی که تولید می‌کنند، بیشتر باشد.

کمک نکردن بنگاه های اقتصادی به کشور

به گفته‌ این کارشناس اقتصادی، تاکنون طوری عمل کرده‌ایم که برخی بنگاه‌های اقتصادی حتی زیان‌ده هستند و کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کنند، دولت مسئولیت ساماندهی به اقتصاد کلان کشور، برقراری امنیت حقوق مالکیت و برقراری نظم و قانون را در فضای اقتصادی کشور برعهده دارد و به منظور توسعه ‌زنجیره ‌ارزش محصولات باید سیاست‌هایی را به اجرا بگذارد.

درست اجرا شدن قوانین مفید بودن برای اقتصاد کشور

خیرخواهان‌ ادامه داد: ما قوانین حمایتی کم نداریم، درهمین راستا، قانون جهش تولید دانش بنیان و اعتبار مالیاتی در راستای حمایت از تولید محصولات نهایی و توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولات در مجلس تصویب شده است؛ باید این طور قوانین در عمل به خوبی اجرا شوند و با شناسایی افراد توانمند و اعطای امتیازات به آن ها به سمت رونق تولید در کشور گام برداریم؛ این‌ها قوانین خوبی هستند که اگر به درستی اجرا شوند می‌توانند برای اقتصاد مفید باشند. اما باید مراقب برخی سوءاستفاده ها باشیم و بستری برای اجرای درست این قوانین مهیا کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: در معافیت مالیاتی شرکت‌ها می‌توانند بخشودگی مالیاتی را در هر زمینه‌ای که می‌خواهند، هزینه کنند، اما در اعتبار مالیاتی باید مبالغ مورد نظر فقط در بخش تحقیق و توسعه هزینه شود و این نکته‌ مثبتی است؛ لازمه‌ پیشبرد صحیح سیاست اعتبار مالیاتی این است که همه بسترهای سوءاستفاده را از بین ببریم و فقط شرکت‌هایی که به تحقیق و توسعه‌ واقعی می‌پردازند، از این فرصت بهره مند شوند.

ساده و روشن بودن همه قوانین اقتصادی

وی اضافه کرد: باید قوانینی مانند اعتبار مالیاتی ساده و روشن باشند تا امکان هر گونه سوءاستفاده از بین برود، اگر چنین باشد، می‌توان گفت اعتبار مالیاتی نسبت به معافیت مالیاتی برتری دارد، وقتی قوانین سازوکار پیچیده ای دارند، به خوبی نمی‌توانیم در عمل بررسی‌های لازم را انجام دهیم و پیشبرد صحیح آن‌ها را به دقت بررسی کنیم.

بنابراین گزارش ‌حدود 75 درصد از صادرات کشور ما بر پایه‌ محصولات نفتی یا محصولات معدنی و فرآوری نشده است، تولیدات صنعتی با ارزش افزوده‌ بالا، نسبت کمی را در سبد صادراتی مان تشکیل می دهد، زیرا بخش زیادی از 25 درصد باقی مانده از سبد صادراتی مان مربوط به محصولات کشاورزی و باغداری است، از شواهد این طور برمی آید که ما نیاز به تجدیدنظر اساسی در حوزه ی تولید داریم. باید فضایی به وجود بیاوریم که صنعتگران رقابت را بیاموزند.

استفاده از صنایع داخلی بعنوان سیاست اقتصادی

حمایت از صنایع باید دقیق و حساب شده باشد، الان با حمایت‌های گلخانه‌ای به جای اینکه صنایع را تقویت کنیم، آن‌ها را تضعیف کرده‌ایم و توان رقابت در بازارهای جهانی را از آن ها گرفته‌ایم. به طور مثال، مالیات یک ابزار در دست دولت‌هاست و دو جنبه دارد که یکی از آن‌ها کسب درآمد برای دولت است.

جنبه‌ دیگری که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما اهمیت بالایی دارد، این است که از آن به عنوان یک ابزار سیاست‌گذاری اقتصادی استفاده کنیم. به طوری که صنایع را رقابت پذیر کنیم و به سمت توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولاتشان سوق دهیم، حمایت از صنایع باید با هدف توانمندسازی آن ها صورت بگیرد.

تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی

مطابق گزارش OECD، در سال 2020 بیش از 70 درصد از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، توسط بخش بنگاه‌های اقتصادی انجام ‌شده است؛ یکی از ابزارهای مهم دولت‌ها، در تحریک هزینه کرد تحقیق و توسعه در بخش بنگاه‌های اقتصادی، استفاده از سیاست‌های مالیاتی است.

مشوق‌های مالیاتی به دلیل مزایایی همچون هوشمندی و نظام‌مند بودن و بی‌طرفی در اجرا، بسیار متداول و فراگیر است، در همین ارتباط، قرار است در کشورمان سیاست اعتبار مالیاتی به اجرا گذاشته شود، به طوری که هزینه‌های صنایع در خصوص تحقیق و توسعه را به عنوان اعتبار مالیاتی برای آن ها در نظر بگیریم.‌

 

 

لینک کوتاه:        https://fesadsetiz.ir/07kj

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا